این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۶، شماره ۱۳، صفحات ۸۷-۱۰۷
عنوان فارسی
برآورد و ارزیابی اقتصادی نرخ بازدهی تحصیلات در شهر تهران و مقایسۀ آن بین مردان و زنان
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر آن است که اولاً بازدهی داشتن آموزش برای افراد را بررسی کند و ثانیاً مشخص سازد که آیا در این رابطه تمایزی میان مردان و زنان وجود دارد یا خیر. یافتههای سایر محققان غالباً بهصورت برآورد نرخ بازدهی فارغ از دخالت دادن عامل جنسیت به دست آمده و این یکی از ضعفهای عمده مطالعات پیشین قلمداد میشود. معادلۀ درآمد مینسر مبنای الگوی مورد استفاده در این تحقیق را تشکیل میدهد که با بهرهگیری از نمونهای شامل 1294 خانوار در شهر تهران برآورد شده است. نتایج حاصل از این مطالعه که به روش تحلیل رگرسیونی به دست آمدهاند، نشاندهنده آن است که تحصیلات اثر مثبت و معناداری بر درآمد مردان و زنان دارد اما میزان بازدهی آن برای زنان در حدود 4 تا 5 درصد بیش از مردان است. تدقیق بیشتر در این ارتباط و با استفاده از آزمون علیت گرنجر نشان میدهد که برای زنان برعکس مردان، این عامل درآمد است که تغییرات تحصیلات را توضیح میدهد و بنابراین نمیتوان آموزش را برای زنان به عنوان سرمایهگذاری قلمداد کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تحصیلات، آموزش، درآمد، بازدهی، الگوی مینسری، جنسیت،
عنوان انگلیسی
Estimation and Economic Evaluation of Rate of Return of Schooling between Men and Women in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله
Already, many researchers have attempted to evaluate the rate of return of schooling in worldwide. This paper was also written in this area and investigated two main issues: first, does schooling return to individuals? And second, is there a discrepancy between the returns of schooling by gender? Findings of other authors in estimating and analyzing the return of schooling have not considered the gender differentiation. This paper used the Mincerian earnings equation and 1294 data in Tehran in order to estimate the rate of return of schooling. Results of regression analysis show that schooling has a positive and statistically significant effect on earnings of both men and women but the rate of return for women is greater than that of men about 4 to 5 percent. However, Granger causality test suggests that only in the case of women, the earning affects level of schooling but not vice versa while in the case of men, the opposite is true.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
وحید مهربانی |
استادیار دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_20879_ab62e88fa69b73f00167e8d82601ae5e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213187.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات