این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۶، شماره ۱۳، صفحات ۱۳۳-۱۵۶

عنوان فارسی نقش مهارت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در عملکرد آموزشی و پژوهشی اعضای هیئت علمی
چکیده فارسی مقاله هدف از انجام این پژوهش، پاسخ به چگونگی کاربست فاوا در فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در جهت ارتقای کیفیت آموزش عالی بر اساس بهبود عملکرد اعضای هیئت علمی بوده است. همچنین نقش ویژگی‌های فردی و علمی اعضای هیئت علمی را در میزان استفاده آنها از فاوا در دانشگاه‌های دولتی شهر تبریز، بررسی می‌کند. پژوهش حاضر برحسب هدف، کاربردی و برحسب نحوه گردآوری داده‌ها، توصیفی است. جامعه آماری پژوهش اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های تبریز، شهید مدنی آذربایجان و دانشگاه پیام نور تبریز به تعداد 1092 نفر است. نمونه‌گیری به شیوه تصادفی طبقه‌ای بود و 195 پرسشنامه سالم گردآوری شد. به منظور گردآوری اطلاعات مورد نیاز از سه نوع پرسشنامه محقق‌ساخته شامل: میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ پرسشنامه عملکرد آموزشی و پرسشنامه عملکرد پژوهشی اعضای هیئت علمی استفاده شد که پایایی آنها بر اساس آلفای کرونباخ به ترتیب 90/.، 92/. و 74/. است. نتایج تحقیق نشان داد که میزان استفاده استادان از فاوا پایین‌تر از حد متوسط است همچنین میزان استفاده از فاوا پیش‌بینی کننده عملکرد آموزشی و پژوهشی اعضای هیئت علمی است. به‌علاوه میزان استفاده استادان از فاوا بر اساس رشته تحصیلی، مرتبه علمی، سن و سابقه تدریس استادان تفاوت معنی‌داری دارد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Role of Information and Communication Technologies in Educational and Research Performance of Faculty Members
چکیده انگلیسی مقاله For responding to how integration of ICT in educational and research activities for improvement of higher education quality based on improving faculty members performance, a study with the purpose of determination of the role of ICT usage on educational and research performance of faculty members was conducted. Investigation of the role of individual and academic characteristics of faculty members in extent of ICT usage at Tabriz public universities was other goal of this study. In this applied and descriptive study, statistical population was faculty members of Tabriz, Shahid Madani and Tabriz Payam-e-Noor Universities in total 1092 people. With stratified random sampling 195 questionnaires were gathered. For data gathering three questionnaires are used with Cronbach's alpha for reliability: the extent of ICT usage (0.90), educational (0.92) and research performance of faculty members (0.74). Results showed that the extent of ICT usage are lower than average and ICT usage is predictor of educational and research performance. In addition the extent of faculty members, ICT usage is significantly different bases of academic disciplines, academic degree, age and teaching experience of instructors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله روح الله مهدیون |
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)

تقی زوار |
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)

ابوالفضل قاسم زاده |
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)

فرهاد ناوه کش | naveveh kesh
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)

شادی شاکری سیه کمری | shakeri سیه kamari
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)


نشانی اینترنتی http://jresearch.sanjesh.org/article_20882_3091e1d7041496273dba840b94deb475.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213189.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات