این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۵، شماره ۱۲، صفحات ۹-۲۶

عنوان فارسی خصوصیات روان‌سنجی فرم کوتاه پرسشنامه شادکامی آکسفورد در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر بررسی خصوصیات روان‌سنجی فرم کوتاه پرسشنامه شادکامی آکسفورد بود.به این منظور 494 نفر از دانشجویان دانشگاه‌های شهر تهران به روش نمونه‌گیری داوطلبانه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت از پرسشنامه‌ شادکامی آکسفورد، مقیاس رضایت از زندگی و پرسشنامه عزت‌نفس روزنبرگ بود. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که این ابزار، شادکامی را به عنوان سازه‌ای تک بعدی اندازه‌گیری می‌کند. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه در کل نمونه 71/0 در نمونه دختران 71/0 و در نمونه پسران 70/0 به دست آمد که در حد قابل قبولی است. یافته‌های همبستگی پیرسون نشان داد بین نمره‌های فرم کوتاه پرسشنامه با نمره‌های فرم بلند پرسشنامه شادکامی، رضایت از زندگی و عزت‌نفس رابطه مثبت و معنی‌داری بود. همچنین میانگین نمره‌های شادکامی دختران به‌طور معنی‌داری بیشتر از میانگین نمره‌های شادکامی پسران بود. به‌طور کلی یافته‌های پژوهش بیانگر این است که فرم کوتاه پرسشنامه شادکامی آکسفورد در جامعه دانشجویان، ویژگی‌های روان‌سنجی قابل قبولی دارد و می‌توان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهش‌های روان‌شناختی استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روان‌سنجی، پرسشنامه شادکامی آکسفورد، تحلیل عاملی، اعتبار،

عنوان انگلیسی Psychometric Properties of the Oxford Happiness Questionnaire Short Form in University Students
چکیده انگلیسی مقاله This study aimed at exploring psychometric properties of the Oxford Happiness Questionnaire short form. To this end, 494 university students were randomly selected from different universities located in Tehran city. The research instruments were the Oxford Happiness Questionnaire, the Satisfaction with Life Scale, and Rosenberg’s Self-Esteem Scale. Results of a Confirmatory Factor Analysis indicated that the Oxford Happiness Questionnaire measures happiness as a unidimensional construct. The Cronbach’s alpha coefficient of the questionnaire was found to be 0.71 for whole population, 0.71 for female and 0.70 for male samples which is satisfactory. Results of a Pearson correlation revealed that there was a positive and significant relationship between the short and long form happiness questionnaire’s scores, satisfaction with life, and self-esteem. Also, the female university students’ mean score was higher than their male counterparts. The results of the research indicated that the Oxford Happiness Questionnaire Short Form has acceptable psychometric characteristics among university students and it can be used as a valid instrument in psychological research.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله غلامرضا دهشیری |
استادیار گروه روان شناسی دانشگاه الزهرا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

افضل اکبری بلوطبنگان | akbari balootbangan
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

محمود نجفی |
استادیار گروه روان شناسی بالینی دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

علی مقدم زاده |
استادیار گروه مدیریت منابع انسانی و علوم رفتاری دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jresearch.sanjesh.org/article_20525_064b2d55d4ed799383df78a4f2e5ba9c.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213191.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات