این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۵، شماره ۱۲، صفحات ۷۱-۹۴

عنوان فارسی اعتباریابی ابزار سنجش استعداد کاری دانشجویان: تعیین پایایی و روایی سازه
چکیده فارسی مقاله ارزیابی استعدادهای مورد نیاز برای ورود به بازار کار یکی از دغدغه‌های مسئولان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی است. هدف این پژوهش اعتباریابی ابزار سنجش استعداد کاری دانشجویان بود. روش پژوهش با توجه به هدف، از نوع کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده‌ها، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش را دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی فنی و مهندسی دانشگاه شهید باهنر کرمان تشکیل می‌دادند (799=N). حجم نمونه 300 نفر برآورد شد که با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها بر اساس مؤلفه‌های مطرح ‌شده از سوی مؤسسه آزمون‌سازی آمریکا برای ارزیابی استعداد در جهان کار تهیه شد. همسانی درونی و پایایی گویه به‌منظور تعیین پایایی ابزار سنجش استعداد کاری دانشجویان استفاده شد. ضریب آلفای کرانباخ برای عامل‌های زیربنایی ابزار 74/0 تا 89/0 به دست آمد. تحلیل عاملی تأییدی (CFA)، روایی همگرا و واگرا به‌منظور تعیین روایی ابزار بررسی شدند. نتایج این تحلیل‌ها نشان داد که ابزار سنجش استعداد کاری دانشجویان با ده عامل هدف‌گذاری، همکاری، خلاقیت، نظم و انضباط، حسن‌نیت، نفوذ، خوش‌بینی، دانایی، ثبات و تلاش از پایایی و روایی مناسب برخوردار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استعداد، استعداد کاری، آموزش عالی، اعتباریابی،

عنوان انگلیسی Validation for the Assessment Instrument of Work Talent in Students: Determination of Reliability and Construct Validity
چکیده انگلیسی مقاله Evaluation of the required talents for entrance the market is one of the concerns of the administrators of higher education institutions and universities. The purpose of this study was to find the validation of the assessment instrument of work talent in the students of B.Sc. engineering courses of Shahid Bahonar University of Kerman (N: 799). The sample of 300 students was estimated and selected through stratified randomization. The tool of data collection was provided on the basis of the presented factors from the testing institution of America in order to evaluate talents in the market. Reliability and internal equality seemed to be used to determine the reliability of the assessment instrument of work talent in the students. The Cronbach Alpha coefficient for the fundamental factors of the instrument was 0.74 to 0.89. The confirmatory factor analysis, convergent and divergent validity were studied in order to determine the validity of the instrument. The results of the analysis showed that the assessment instrument of work talent in the students consisted of ten factors; targeting, cooperation, creativity, arrangement, good willing, influence, optimism, knowledge, consistency, and effort; was appropriately reliable and valid.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Talent, Work talent, Higher Education, Validation

نویسندگان مقاله حسین مطهری نژاد | motahhari nejad
استادیار علوم تربیتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)

حاج خانم اسماعیلی ماهانی | esmaeili mahani
دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)


نشانی اینترنتی http://jresearch.sanjesh.org/article_20528_690ec7adffe0a7c0f968070dcd270aed.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213194.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات