این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۵، شماره ۱۱، صفحات ۹-۲۹

عنوان فارسی بررسی ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامه‌ عدم تعادل تلاش- پاداش (ERIQ) در بین معلمان
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر باهدف بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی فرم کوتاه پرسشنامه عدم تعادل تلاش‌- پاداش (ERIQ) انجام شد. جامعه آماری این مطالعه شامل همه معلمان شهرستان‌های شاهین‌دژ و بوکان بود. داده‌های تحقیق از 357 معلم که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند، با استفاده از پرسشنامه‌ عدم تعادل تلاش- پاداشجمع‌آوری شد. نتایج به‌دست ‌آمده از اعتبارسنجی به دو شیوه همسانی درونی و ثبات زمانی نشان داد که اعتبار پرسشنامه عدم تعادل تلاش- پاداش بر اساس آلفای کرونباخ 92/0 و با استفاده از روش باز آزمایی، 83/0 است. بررسی‌های مربوط به روایی محتوا، تفکیکی و سازه پرسشنامه عدم تعادل تلاش- پاداش (ERIQ) مؤید روایی پرسشنامه مذکور بود. همچنین یافته‌های حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی همانند فرم اصلی، سه عامل هم‌بسته ولی مجزای تلاش، پاداش و فراتعهد را آشکار کرد. نتایج این مطالعه نشان داد که پرسشنامه عدم تعادل تلاش- پاداش ابزاری قابل ‌اعتماد و روا برای سنجش و غربالگری عدم تعادل بین میزان تلاش و پاداش معلمان است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ویژگی‌های روان‌سنجی، عدم تعادل تلاش- پاداش، فراتعهد، معلمان،

عنوان انگلیسی Psychometric Properties of Effort-Reward Imbalance Questionnaire (ERIQ) among Teachers
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of the present study was to investigate the psychometric properties of the short version of the Effort-Reward Imbalance Questionnaire.In this study, the population was all of the teachers in Shahindej and Boukan towns. This study was stochastic sampling. Based on Kregci-Morgan table, 357 peoplewere selected as a sample. Data were collected from teachers who were teaching in schools in the academic year of 93-94. The results of the validation of the method showed that the internal consistency and reliability of the Effort - Reward Imbalance Questionnaire by using Cronbach's alpha was 0.92 and by test-retest method was 0.83. Evaluating the content validity, discrimination, and construct of Effort-Reward Imbalance Questionnaire confirms the validity of the questionnaire. Exploratory and confirmatory factor analyses, as the main form, revealed three correlated but separable dimensions that were effort, reward and over commitment. From the results it can be concluded that Effort-Reward Imbalance Questionnaire is a reliable and valid scale to measure imbalance between effort and reward of teachers
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ابراهیم آریانی |
کارشناس ارشد رشته تحقیقات آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)

علی خالق خواه |
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)

عیسی جعفری |
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور

علی مقدم زاده |
استادیار پردیس فارابی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jresearch.sanjesh.org/article_19302_3b5fcd48f366e1c09a39595e993f4e1a.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213198.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات