این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۵، شماره ۱۱، صفحات ۱۴۳-۱۶۰
عنوان فارسی
ارائه الگوی ساختاری از روابط اهداف پیشرفت، نگرش به سرقت علمی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
سرقت علمی و عوامل مرتبط با آن از موضوعات مورد علاقه محققان روانشناسی و علوم تربیتی است. هدف از پژوهش، ارائه الگویی ساختاری از روابط اهداف پیشرفت، نگرش به سرقت علمی، میزان انجام آن و عملکرد تحصیلی در دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اصفهان بود. با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد سیصد نفر از دانشجویان انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته برای سرقت علمی و مقیاس اهداف پیشرفت میگلی و همکاران بود. برای تحلیل دادهها از تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها نشاندهنده تأثیر مستقیم و مثبت اهداف رویکردی- عملکردی و اجتنابی- عملکردی بر نگرش مثبت به سرقت علمی و میزان انجام آن و تأثیر مستقیم و منفی اهداف تبحری بر این متغیرها بود. نگرش به سرقت علمی و میزان انجام سرقت علمی در میان اهداف پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان، نقشی واسطهای داشتند. میتوان نتیجه گرفت که با ترویج اهداف تبحری در نظام آموزش عالی، سرقت علمی قابل پیشگیری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A structural Model of the Relationship between Achievement goals, Attitude to Plagiarism and Academic Performance in Students
چکیده انگلیسی مقاله
In recent decades educational science and psychology researchers focus on plagiarism. The purpose of this study was to present a structural model of the relationship between achievement goals, attitude to plagiarism, its frequency rate and academic performance in graduate students of Industrial University of Isfahan. 300Students (M.A and PhD students) were selected by using randomized categorical sampling method. The research instruments consisted of two questionnaires: Midgleyet AL's achievement goals questionnaire and a researcher-made questionnaire: attitudes to plagiarism. Using path analysis data were analyzed. The results indicated that performance-approach goal orientation and performance-avoidance goal orientation had direct and positive effects on attitude to plagiarism and its frequency rate. Mastery goal orientation had direct and negative effects on attitude to plagiarism and its frequency rate. Also attitude to plagiarism and its frequency rate had a mediator role in relation between achievement goals and academic performance of the students. We can conclude that development of mastery goals in university classrooms could be a preventing factor for plagiarism.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
یاسمین عابدینی |
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_19307_24c0e3971c5a947f787200c80cfd02b1.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213203.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات