این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۵، شماره ۱۱، صفحات ۱۶۱-۱۷۸
عنوان فارسی
بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس خودکارآمدی انضباطی (DES) در معلمان مدارس
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس خودکارآمدی انضباطی در معلمان مدارس بود. به این منظور تعداد 180 نفر (77 زن و 103 مرد) از معلمان مدارس شهرستان خاف به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه خودکارآمدی انضباطی و خودکارآمدی عمومی شوارزر و جروسالم را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از روشهای تحلیل عاملی، ضریب آلفای کرونباخ و همبستگی پیرسون استفاده شد. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که این مقیاس از دو عامل کارآمدی نظم آموزشی و کارآمدی نظم شخصی اشباع شد. همچنین، تحلیل عاملی تأییدی برازندگی مدل و ساختار روابط درونی گویهها را تأیید کرد. اعتبار مقیاس خودکارآمدی انضباطی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 79/0 و هرکدام از خرده مقیاسها شامل کارآمدی نظم آموزشی 701/0 و کارآمدی نظم شخصی 698/0 به دست آمد که نشان از قابلیت بالای ابزار بود. درنهایت با توجه به ویژگیهای روانسنجی قابلقبول میتوان از پرسشنامه خودکارآمدی انضباطی در جامعه معلمان مدارس بهعنوان ابزاری معتبر در پژوهشهای روانشناختی استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مقیاس خودکارآمدی انضباطی، روایی، اعتبار، تحلیل عاملی،
عنوان انگلیسی
Psychometric Characteristics of Persian Prescription of Discipline Self-efficacy Scale (DES) in Schools' Teachers
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of the present research was to study the psychometric characteristics of discipline self-efficacy scale in schools' teachers. To do this, 180 teachers (77 females and 103 males) from khaf schools were selected in cluster sampling method and completed discipline self-efficacy scale and general self-efficacy questionnaire of Schwarzer and Jerosalem. Factor analysis, Cronbach alpha coefficient and Pearson correlation methods were used to analyze data. Exploratory factor analysis showed that this scale was saturated by two factors including teaching discipline efficacy and personal discipline efficacy. Also, confirmatory factor analysis confirmed the model fitness and the structure of items' internal relationships. The reliability of discipline self-efficacy scale obtained 0.79 for the whole of scale and each of the subscales including teaching discipline efficacy 0.701 and personal discipline efficacy 0.698 by Cronbach alpha coefficient which showed the high capability of instruments. Finally, it can be said that discipline self-efficacy scale in schools' teachers had acceptable psychometric characteristics and it can be used as a reliable instrument in psychological researches
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
افضل اکبری بلوطبنگان | akbari balootbangan
دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
معصومه خسروی |
استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
عمادالدین احراری |
دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_19308_11c99befe7bd23a2b093ae22f21a986f.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213204.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات