این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۵، شماره ۱۰، صفحات ۳۱-۶۰

عنوان فارسی واکاوی عناصر مؤثر بر تضمین کیفیت رشته مدیریت آموزشی با استفاده از تکنیک آنتروپی شانون
چکیده فارسی مقاله دستیابی به اصلی‌ترین معیارهای کیفیت در آموزش عالی، از الزامات اساسی برای اجرای مناسب هر یک از رویکردهای تضمین کیفیت در بهبود آموزش عالی و رشته‌های درسی است. تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل، ملاک‌ها و نشانگرهای مؤثر در تضمین کیفیت رشته مدیریت آموزشی و تعیین میزان اهمیت و اولویت آنها نسبت به یکدیگر انجام شد. روش تحقیق، کیفی و ابزار مصاحبه و بررسی اسناد و مدارک است. برای تحلیل یافته‌های مصاحبه از روش تحلیل محتوا به شیوه مقوله‌بندی و برای تحلیل اسناد و مدارک از تکنیک آنتروپی شانون استفاده شد. مصاحبه نیمه‌ساختارمند با 11 نفر از خبرگان حوزه تضمین کیفیت و استادان گروه علوم تربیتی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران انجام گرفت. ضمن مصاحبه، برای شناسایی جامع عوامل، ملاک‌ها و نشانگرها، 37 واحد مطالعاتی در زمینه‌ ارزیابی و تضمین کیفیت رشته‌های درسی بررسی شد. نتایج نشان داد که هفت عامل دانشجویان، اعضای هیأت ‌علمی، امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی، جایگاه سازمانی سازماندهی و مدیریت گروه، فرایند یاددهی-یادگیری، دوره‌های آموزشی مورد اجرا و دانش‌آموختگان، به عنوان عوامل اساسی در تضمین کیفیت برنامه آموزشی رشته مدیریت آموزشی اهمیت دارند و از این میان عامل جایگاه سازمانی، سازماندهی و مدیریت گروه با بار اطلاعاتی 0.51 و ضریب اهمیت 0.17 بالاترین اولویت را در بین سایر عوامل دارند و سایرعوامل در اولویت‌های بعد از آن قرار دارند. ملاک نحوه تبادل تجربه از عامل اعضای هیأت علمی، با بار اطلاعاتی 0.688 و ضریب اهمیت 0.17 بالاترین اولویت را نسبت به کل ملاک‌های پژوهش دارا بود و نشانگر تعداد مقاله‌های منتشر شده در مجلات معتبر علمی از عامل اعضای هیأت علمی با بار اطلاعاتی 0.800 و ضریب اهمیت 0.045 بالاترین اولویت را نسبت به سایر نشانگرها داشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تکنیک آنتروپی شانون، تضمین کیفیت، مدیریت آموزشی،

عنوان انگلیسی Analysis of Factors Affecting QA of Educational Administration by Using Shannon’s Entropy Technique
چکیده انگلیسی مقاله Access to the most basic standards of quality in higher education are the basic is one of the requirements for the administration of each of the approaches to improve quality assurance in higher education and the academic disciplines. The present study aimed to identify the factors, criteria and indicators affecting quality assurance of educational administration and determining and their priorities. The method was qualitative and the instruments were interviews and investigating documents. The findings on interviews and documents were analyzed using content analysis technique of categorization and Shannon Entropy technique, respectively. The semi-structured interview administered on 11 experts on quality assurance and faculty members of educational sciences in public universities of Tehran. In order to have a comprehensive identification of factors, criteria and indicators, 37 study units on evaluation and quality assurance of academic programs were considered. The results showed that “students”, “faculty members”, “educational facilities”, “organizational status, organization and management”, “teaching-learning process”, “programs”, and “graduates” are key factors in quality assurance of educational administration. Furthermore, the results showed that the factor namely, organizational status, organization and management having information load of 0.51and the significant coefficient of 0.17, had the highest priority among the factors. Criterion namely, “experience exchange” belonged to the factor of faculty members having information load of 0.688 and significant coefficient of 0.17, had the highest priority among all the criteria and the indicator of “the number of articles published in scientific journals” belonged to the same factor having information load of 0.800 and significant coefficient of 0.045, had the highest priority among all the indicators
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله غلامرضا شمس |
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

مقصود فراستخواه |
عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی

رضا مهدی |
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
سازمان اصلی تایید شده: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

زهرا معارفوند |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://jresearch.sanjesh.org/article_18822_a9843af7ae59f19935c88e1a6cd188a4.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213206.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات