این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۵، شماره ۹، صفحات ۹-۳۳
عنوان فارسی
مفهومسازی یادگیری زائد و راهکارهای کاهش آن در نظام آموزش عالی ایران از دیدگاه صاحبنظران آموزش عالی
چکیده فارسی مقاله
غیراثربخش بودن آموزشها یکی از عمدهترین نقدهایی است که توجه بسیاری از منتقدان آموزش عالی را به خود جلب کرده است. یادگیری زائد مفهومی است که میتواند فصل جدیدی در پژوهشهای تعلیم و تربیت باز نماید. هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل این مفهوم و راهکارهای کاهش آن در نظام آموزش عالی ایران است. در پژوهش حاضر با هدف دستیابی به اجماع نظر متخصصان، از روش دلفی در سه مرحله استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را متخصصان و صاحبنظران برنامه درسی و آموزش عالی تشکیل میدهند. نمونه آماری این پژوهش مشتمل بر چهل نفر متخصص بود که به روش گلوله برفی شناسایی شدند و در نهایت سی نفر به همکاری پاسخ مثبت دادند. تحلیل نهایی در بررسی این مفهوم با استفاده از نرمافزارهای (SPSS) و (NVivo) نشان داد که یادگیری زائد عبارت است از غیرکاربردی بودن درسها، نامتناسب بودن محتوا و برنامه درسی ناکارآمد. همچنین توانمندسازی اعضای هیأت علمی، تأکید بر یادگیری مادام العمر، آزادی آکادمیک، بازنگری و ارزیابی مستمر برنامههای درسی نیز به عنوان مهم ترین راهکارهای کاهش یادگیری زائد ارائه شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مفهومسازی، یادگیری زائد، نظام آموزش عالی، روش دلفی،
عنوان انگلیسی
Conceptualizing Scrap Learning and Strategies for its Reduction in Iranian Higher Education from Experts’ Perspectives in Higher Education
چکیده انگلیسی مقاله
Ineffective education is one of the major criticisms that draw attention of higher education critics. Scrap leaning is a concept that can open a new window in educational research. The purpose of this study was to determine and analyze this concept and develop strategies to reduce scrap learning in higher education in Iran. Delphi method was used in three levels to reach consensus among higher education experts. Using snowball sampling, 40 experts were identified in which 30 experts participated in this study. Data was analyzed using SPSS and Nvivo qualitative data analysis software. Results revealed that scrap learning is non-practical nature of lessons, inappropriate content, and ineffective curriculum; Moreover, experts believed that scrap learning can be reduced through the empowerment of faculty members, emphasis in life-long learning, academic freedom, and monitoring and evaluating curriculums.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیده مریم حسینی لرگانی | seyedeh maryam hosseini largani
دانشجوی دکترای برنامه درسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
کوروش فتحی واجارگاه | fathi vajargah
استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
محبوبه عارفی |
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
کیومرث زرافشانی |
دانشیار دانشکده کشاورزی و عضو مرکز توسعه اقتصادی و اجتماعی دانشگاه رازی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه رازی (Razi university)
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_15055_aa813122d0a61a946d0b372fecb8343c.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213212.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات