این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۵، شماره ۹، صفحات ۳۵-۵۷
عنوان فارسی
بررسی تغییرناپذیری اندازهگیری و ساختاری رابطه برخی از سازههای مطالعه بینالمللی تیمز (۲۰۱۱) بر اساس جنسیت دانشآموزان
چکیده فارسی مقاله
این مطالعه با هدف بررسی تغییرناپذیری اندازهگیری و ساختاری شش سازه عملکرد ریاضی، نگرش به ریاضی، تواناییهای اولیه ریاضی، مشارکت والدین، منابع آموزشی درون خانه و وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانواده مطالعه تیمز 2011 در قالب یک مدل نظری انجام گرفت. شرکت کنندگان این مطالعه 5760 نفر از دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی بودند که در سال 2011 در مطالعه بینالمللی تیمز شرکت کرده بودند. نتایج نشان داد در گروه پسران، ارتباط بین متغیرهای مشاهده شده با متغیرهای نهفته برازش بهتری دارد. در قدرت روابط علت و معلولی نیز گروه پسران در اکثر موارد برازش بهتری را نسبت به گروه دختران از خود نشان دادند. در گروه پسران، نشانگرها پایایی بیشتری نسبت به گروه دختران داشتند. در ضرایب رگرسیون نیز بهجز پیشبینی توانایی اولیه ریاضی توسط منابع آموزشی درون خانه و پیشبینی نگرش به ریاضی توسط مشارکت والدین، در سایر موارد دقت روابط در گروه پسران بیشتر از گروه دختران بود. در پاسخگویی به همه سؤالها، دختران با سوگیری سیستماتیک بیشتری نسبت به پسران عمل کردهاند. در نتیجه میتوان گفت عملکرد ریاضی و متغیرهای تأثیرگذار بر آن، در دو گروه پسران و دختران معانی مختلفی داشته و با دقتهای متفاوتی اندازهگیری شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Study of the Measurement and Structural Invariance of the Relationship among Some of Constructions of TIMMS International Study (2011) Based on Students' Gender
چکیده انگلیسی مقاله
This study was done with the aim to survey the measurement and structure invariance of TIMMS 2011six constructs mathematical achievement, attitude towards mathematics, readiness skills, parental involvement, home resources, and family’s socio–economic condition based on a theoretical model. A total number of 5760 fourth graders elementary students were the participants of the study who had participated in TIMSS in 2011. The results showed that in the male group, the relation of the observable and latent variables had a better fit. In causal relationships significance, the male group showed a better fit compared to the female group in most cases. In the male group reliability of measured indictors had a better reliability compared to the female group. In regression coefficients, except for prediction of the “readiness skills” by the “home resources” and prediction of the “attitude towards mathematics” by the “parental involvement”, the male groups’ relationships were more precise than the female group. The female group had a more systematic bias in answering all of the questions compared to the male group. As a conclusion, it can be said that the mathematical achievement and the variables affecting it in the two groups had different meaning and were measured with different precisions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسن تقیان |
دانشجوی دکتری سنجش آموزش دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
علی مقدم زاده |
استادیار پردیس فارابی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_15056_da20521c3d967e1e04c3bf2c1a035610.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213213.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات