این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۵، شماره ۹، صفحات ۵۹-۹۹
عنوان فارسی
بازنمایی ادراکات و تجارب زیسته معلمان از آسیبهای احتمالی ناشی از اجرای برنامه ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی
چکیده فارسی مقاله
کیفیت نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، از مهمترین ویژگیهایی است که در تعالی یا تباهی فرد و جامعه تأثیرگذار است. نگرش مثبت یا منفی عوامل انسانی تأثیرگذار بر فرایند یاددهی - یادگیری، میتواند نقش تعیینکنندهای در کیفیت اجرای آن داشته باشد. پژوهش حاضر، با هدف بازنمایی ادراکات معلمان در خصوص آسیبهای اجرای طرح ارزشیابی توصیفی بهانجام رسید. سعیگردید تا با استفاده از رویکرد تفسیرگرایانه به بازسازی معنایی ادراک معلمان از آسیبهای احتمالی برنامه ارزشیابیتوصیفی پرداخته و نشان داده شود که این مشارکتکنندگان، چه درک و ارزیابی، نسبت به آسیبهای احتمالی دارند. بهمنظور گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختارمند استفادهشد. با استفاده از نمونهگیری هدفمند و راهبرد زنجیرهای، پس از 23 مصاحبه، اشباع دادهها حاصلشد. برای بررسی ویژگیهای فنی پژوهش، مبتنی بر دیدگاه تلفیقی، از ملاکهای چندگانه بهرهگرفتهشد. تحلیل عمیق تجربهزیسته معلمان، موجب شناسایی و دستهبندی شش آسیب احتمالی برای دانشآموزان نظیر «پرورش نامطلوب دانشآموزان با سطح سواد ناکافی»؛ «پرورش نامطلوب دانشآموزان بیانگیزه نسبت به پیشرفت تحصیلی» و شش آسیب احتمالی برای معلمان نظیر «کاهش شوق معلمان به فعالیتهای آموزشی»؛ «افت جایگاه معلمان در مدرسه»، گردید. یافتهها نشانداد که معلمان مورد مطالعه، آسیبهای متعدد و متفاوتی را از اثرات اجرای ارزشیابی توصیفی، تجربهکردهاند و در مجموع با چالشهای مضاعفی در فرایند یاددهیـ یادگیری روبرو هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Representing the Teachers' Perceptions and Lived Experiences of the Possible Damages for Implementing the Descriptive Evaluation Scheme in Primary Schools
چکیده انگلیسی مقاله
Quality of academic achievement assessment system is of the most important factors that affect the exaltation or decadence of individuals as well as society. Positive or negative attitudes of the factors affecting the teaching-learning process can have a determinant role in the quality of its implementation. The present study aims to represent the teachers’ perceptions about the possible damages of implementing the descriptive evaluation plan. Using an interpretative approach an effort has been made to reconstruct teachers' perceptions of the possible damages of semantic evaluation system, called descriptive evaluation, and to show how the participants understand and evaluate the relative possible damages of the descriptive evaluation design. Semi-structured interviews were used to collect data. Having used purposeful sampling and chain sampling, and through 23 interviews with teachers, data saturation was achieved. To evaluate the technical characteristics of the study, based on integrated perspective, multiple criteria were used. Deep analysis of the teachers' factual experiences and views led to the identification and classification of the six possible damages for teachers and six for students. Inadequately educating students with insufficient literacy, inadequately educating students with insufficient motivation towards academic achievement, decreasing the enthusiasm of teachers towards educational activities, and loss of respect for teachers in school are among the most important of these damages. Results showed that the teachers have experienced and declared different damages originated from the Descriptive Evaluation Plan, and have faced with increasing challenges in the teaching-learning process.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
کیوان صالحی |
استادیار دانشگاه تهران؛ عضو هیأت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
عباس بازرگان |
استاد دانشگاه تهران؛ عضو هیأت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
ناهید صادقی |
استادیار دانشگاه تهران؛ عضو هیأت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
محسن شکوهی یکتا |
دانشیار دانشگاه تهران؛ عضو هیأت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_15057_f36fee8cf8de22519131e81b3ec96e1e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213214.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات