این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۵، شماره ۹، صفحات ۱۰۱-۱۲۸

عنوان فارسی اشاعه استانداردهای ارزشیابی، در گزارش پژوهش‌های ارزشیابی آموزشی: کاوشی در پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد
چکیده فارسی مقاله ارزشیابی برای سلامت تعلیم و تربیت و برنامه‌های آن، امری مهم و حیاتی است. هدف این پژوهش بررسی میزان اشاعه استانداردهای ارزشیابی در پژوهش‌های ارزشیابی آموزشی در پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد بود. پژوهش حاضر از نظر روش، پژوهش ارزشیابی است و با توجه به اینکه گزارش‌های پایانی مدنظر قرار گرفت فراارزشیابی از نوع پایانی بود. جامعه آماری آن شامل همه پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد با موضوع ارزشیابی طی سال‌های 1382-1392 در چهار دانشگاه علامه طباطبایی، شهید بهشتی، تهران و فردوسی مشهد است که به شیوه سرشماری مورد بررسی قرار گرفت. صرفاً پژوهش‌هایی که با روش کمّی انجام شده بودند، برای بررسی انتخاب شد. در این پژوهش از فهرست یادآور (چک‌لیست) فرا-ارزشیابی استافل بیم (2012) استفاده شد. برای مشخص کردن پایایی کدگذار از ضریب همبستگی کاپا استفاده شد که مقدار آن 93/0 به دست آمد. یافته‌ها نشان داد که همه پایان‌نامه‌ها در اشاعه معیارهای سودمندی، قابلیت کاربرد و درستی در سطح ضعیف و در اشاعه معیارهای دقت و مسئولیت‌پذیری ارزشیابی در سطح متوسط ارزشیابی شدند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی، فراارزشیابی، استانداردهای ارزشیابی برنامه،

عنوان انگلیسی Broadcasting the Evaluation Standards in Reporting the Educational Evaluation Researches: the Study of M.A. Theses
چکیده انگلیسی مقاله Evaluation is one of the major concerns of the safeness of education and its programs. The study aimed at the broadcasting rate of evaluation standards in educational evaluation researches based on the reports from M.A. theses. Considering the method, the study was an evaluation study, with regard to final reports; summative meta-evaluation method was used. Accordingly, statistical population was the entire defended theses from four universities, including Ferdowsi University of Mashhad, Tehran, Shahid Beheshti and Allame Tabatabaei Universities of Tehran over the past decade, from 2003 to 2013. Due to the limited population, census method was used; so that only researches were examined that were conducted using quantitative method. In the study, researcher used Stufflebeam’s Check list (2012). In order to specify the reliability, Cohen’s Kappa coefficient was used and it was measured 0.93. Findings showed that the entire theses were evaluated weakly in broadcasting utility, feasibility and propriety standards, and medium in broadcasting accuracy and evaluation accountability standards.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله evaluation, meta-evaluation, program evaluation standards

نویسندگان مقاله معصومه قایمی پور |
کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

مرتضی کرمی |
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسى دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

مقصود امین خندقی | amin khandaghi
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسى دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://jresearch.sanjesh.org/article_15058_79a22f0ffcbec61c687fdab744623827.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213215.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات