این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۵، شماره ۹، صفحات ۱۵۳-۱۷۲
عنوان فارسی
سنتزپژوهی مؤلفهها، ابزارها و روشهای به کار رفته در ارزشیابی یادگیری الکترونیکی و ارائه الگویی جامع برای ارزشیابی آموزش الکترونیکی
چکیده فارسی مقاله
با گسترش رویکردهای نوین در تعلیم و تربیت و با وجود پیشرفت در حوزه یادگیری الکترونیکی، ارزشیابی در این حوزه به چالشی بزرگ تبدیل شده است. هدف از این پژوهش استخراج مهمترین مؤلفهها، ابزارها و روشها برای ارزشیابی یادگیری الکترونیکی بهمنظور دستیابی به نقاط مشترک در این تحقیقات و ارائه چهارچوبی جامع از نحوه ارزشیابی سیستمهای یادگیری الکترونیکی است. در این پژوهش از روش سنتزپژوهی استفاده شده است. که در آن محققان از میان جامعه آماری که شامل 78 تحقیق در حوزه ارزشیابی یادگیری الکترونیکی بود، تعداد 25 نمونه را بهصورت هدفمند انتخاب نمودند و به استخراج ابزارها، مؤلفهها و روشهای ارزشیابی بهکار برده شده در این تحقیقات پرداخته و با تحلیل این موارد چهارچوبی برای ارزشیابی یادگیری الکترونیکی ارائه دادند.یافتههای این پژوهش شامل مؤلفهها، ابزارها و روشهای به کار رفته در ارزشیابی یادگیری الکترونیکی در تحقیقات مختلف و ارائه چهارچوبی جامع در این باب است. نتایج پژوهش نشان داد که مهمترین مؤلفههای ارزشیابی شامل قابلیت استفاده، کیفیت محتوا و اطلاعات، دسترسپذیری، ارتباط، تعامل و رابط کاربرها، مدیریت و قابلیت کنترل، سیستم فنی و خدمات و پشتیبانی و مهمترین ابزارهای ارزشیابی شامل پرسشنامه، چکلیست و مصاحبه و مهمترین روشهای ارزشیابی شامل مطالعه موردی، زمینهیابی و تحلیل اسنادی میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
یادگیری الکترونیکی، ارزشیابی یادگیری الکترونیکی، سنتزپژوهی،
عنوان انگلیسی
Research Synthesis of Used Components, Tools and Methods in E-Learning and Presenting a Comprehensive Model for E-Learning Evaluation
چکیده انگلیسی مقاله
With the development of new approaches in education and progress in e-learning, evaluation has became a considerable challenge in this area. The purpose of this study is extracting the most important components, tools and methods of evaluating e-learning in order to achieve common points in these studies and presenting a comprehensive framework for evaluation of e-learning systems. In this study, the researchers used research synthesis method in which researchers selected 25 samples by purposive sampling among statistical population including 78 researches about e-learning evaluation and extracted the evaluation tools, components and methods were used in these researches and presented a framework for e-learning evaluation by analysis of these cases. The findings of this research include components, tools and methods used in e-learning evaluation in various researches and presenting a comprehensive framework in this regard. The results of this study showed that the most important components are usability, content and information quality, accessibility, communication, interaction and interfaces, management and controllability, technical system and services and supporting, also the most important tools for evaluation are questionnaire, checklist and interview and finally the most important methods are case study, survey and documental analysis.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
E-learning, e-learning evaluation, research synthesis
نویسندگان مقاله
سمانه عبدلی |
کارشناس ارشد رشته تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نسرین محمدحسنی |
دانشجوی دکتری رشته تکنولوژی آموزشی، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_15061_8d0461fb8e878f2b8056567e0c579d51.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213217.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات