این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۴، شماره ۸، صفحات ۳۳-۶۱
عنوان فارسی
شناسایی مؤلفه های تدریس اثربخش و ارزیابی وضعیت تدریس (مطالعۀ موردی دانشگاه علمی کاربردی استان کردستان)
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفه های تدریس اثربخش در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کردستان و میزان به کارگیری این مؤلفه ها صورت گرفت. روش این مطالعه از بعد هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان و خبرگان حیطه برنامه درسی (تعداد ده نفر) بودند. ابتدا با استفاده از روش دلفی، مؤلفههای تدریس اثربخش از دیدگاه خبرگان شناسایی شد و با توجه به این مؤلفهها پرسشنامهای طراحی گردید که میزان پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ 86/0 محاسبه شد. در مرحله بعد پرسشنامه بین 364 نفر از دانشجویان (با توجه به فرمول تعیین حجم نمونه کوکران) توزیع شد. دادهها به روش خودپاسخگویی از نمونههای پژوهش دریافت شد و با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای این مطالعه نشان داد مؤلفههای روابط انسانی، طرح درس مطلوب، توجه به محیط یادگیری، انجام دقیق روش تدریس مناسب، ویژگیهای شخصیتی مدرس و ارزشیابی به موقع، بیشترین تأثیر را بر متغیر تدریس اثربخش دارند و میزان به کارگیری این مؤلفهها در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کردستان تقریباً رضایتبخش بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تدریس اثربخش، مؤلفههای تدریس، دانشگاه جامع علمی کاربردی،
عنوان انگلیسی
Identification of the Components of Effective Teaching and Assessment of Teaching Case Study: University of Applied Science of Kurdistan Province)
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of these studies is to identify the components of effective teaching and the application of these components in Applied Science University of Kurdistan Province. The method of study is descriptive -survey. The study sample (in Qualitative section) included students and experts in the area of curriculum (the number 10). Using the Delphi technique, the experts identified components of effective teaching. A questionnaire was designed and due to these components, Cornbrash’s alpha reliability test levels was determined by 0.86. In the second part of the questionnaire, 364 students (according to the formula of Cochran's sample size) were distributed. The data obtained from the study of self-answering using descriptive and inferential statistical indices were examined. Results of this study showed that the components of human relations, good lesson planning, paying attention to the learning environment, accurate performance of the suitable teaching methods, teacher characteristics, and on-time evaluation have the greatest impact on effective teaching variables.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جمال سلیمی |
استادیار دانشگاه کردستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کردستان (Kordestan university)
قباد رمضانی |
کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی دانشگاه کردستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کردستان (Kordestan university)
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_14803_52df7b06ffc8234c2c4c3894307e8d93.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213220.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات