این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۴، شماره ۸، صفحات ۱۳۹-۱۶۰
عنوان فارسی
فراتحلیل یافتهها در زمینۀ اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی یادگیری بر بهبود عملکرد تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر به دست آوردن دیدگاهی کلی در مورد میزان تأثیرگذاری آموزش راهبردهای فراشناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی است. روش انجام پژوهش فراتحلیل است و جامعۀ آن شامل مطالعاتی میباشد که در ایران در مورد تأثیرگذاری آموزش فراشناخت بر پیشرفت و بهبود عملکرد تحصیلی صورت گرفته است. از تعداد 93 مطالعه یافتهشده، تعداد با توجه به ملاکهای ورود و خروج، 29 مطالعه انتخاب شد و مورد بررسی قرارگرفت. ابزار جمعآوری دادهها، دو چکلیست محققساختهای بود که برای خلاصهسازی مطالعات استفاده شد. دادهها توسط نرمافزار جامع فراتحلیل مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. نتایج نشان داد که ترکیب مطالعات در مورد میزان تأثیرگذاری آموزش فراشناخت معنیدار است و این به معنی تأثیرگذاری آموزش فراشناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی است. اندازه اثر حاصل از ترکیب مطالعات، بزرگ است که این به معنی تأثیرگذاری محسوس آموزش فراشناخت بر پیشرفت تحصیلی میباشد. همچنین بزرگی ناکامل بیخطر نشانداد که میتوان از نتایج به دستآمده بدون نگرانی از مطالعات غیرمعنیدار منتشرنشده استفاده کرد. بزرگی مقدار ناهمگونی در مطالعات نشان داد که پراکندگی بین اندازه اثر مطالعات فقط ناشی از خطای نمونهگیری نیست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Meta-Analysis of Results about the Effectiveness of Meta-Cognitive Learning Strategies on Improvement of Academic Performance
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to obtain an integrated view about the effectiveness of training of meta-cognitive strategies on academic performance. The meta-analysis method was employed and the statistical population includes all studies which conducted on the effectiveness of meta-cognitive training on academic achievement in Iran. According to the inclusion and exclusion criteria, 29 studies of 93 studies were chosen and analyzed. The data collection instrument includes two checklists, developed by researcher in order to summarize the results. Data were analyzed by comprehensive meta-analysis software. Results indicated that combining the studies on the effectiveness of meta-cognition was significant and this means that meta-cognitive training improves academic achievement. The magnitude of effect size that was obtained from the combined studies is large which means meta-cognition training has significant and visible impact on academic achievement. The magnitude of NFS, shows that the results can be used regardless of unpublished non-significant studies. The high heterogeneity of the studies also shows that there are other variables which affect the dependent variable and the distribution of the effect size is not only due to sampling error.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جواد کریمی عموقین | karimi amogin
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
جلیل فتح آبادی |
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
شهلا پاکدامن |
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
امید شکری |
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_14806_5f659a75336e2a8ee18d08d93fe3c2ef.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213223.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات