این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۴، شماره ۷، صفحات ۶۱-۸۳

عنوان فارسی ساخت و رواسازی پرسشنامه چند عاملی انگیزش تحصیلی نسخه ویژه دانش‌آموزان سال اول مقطع متوسطه اول شهر سمنان
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش ساخت و رواسازی پرسشنامه چند عاملی انگیزش تحصیلی بود که ابعاد مختلف انگیزشی را در این دانش‌آموزان بررسی می‌کند. روش: جامعه آماری پژوهش همه دانش‌آموزان سال اول مقطع متوسطه اول شهر سمنان بودند. 580 دانش‌آموز به شیوه تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه چند عاملی انگیزش تحصیلی سمنان را تکمیل کردند. اندازه‌های مؤلفه‌های آموزشی مانند نمره انضباط، فراونی غیبت از مدرسه و معدل دانش‌آموزان جمع‌آوری شد. همبستگی عامل‌ها، مؤلفه‌های آموزشی و تحلیل اعتبار برای بررسی ویژگی‌های روان سنجی و تحلیل عاملی تأییدی برای بررسی مدل اندازه‌گیری و ساختار روابط درونی گویه‌ها استفاده شد. یافته ها: یافته‌ها نشان داد در مقایسه با چهار مدل رقیب، یک مدل نه عاملی با پرسشنامه چند عاملی انگیزش تحصیلی سمنان برازنده بود. رابطه عامل‌های انگیزشی با مؤلفه‌های آموزشی در جهت مورد انتظار بود. نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد که پرسشنامه چند عاملی انگیزش تحصیلی سمنان ویژگی‌های روان‌سنجی مناسبی دارد و می‌تواند به عنوان ابزاری تشخیصی و پژوهشی مورد استفاده قرار گیرد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انگیزش تحصیلی، رواسازی، دانش‌آموز،

عنوان انگلیسی Development and Validation Multidimensional Academic Motivation Questionnaire (SMAMQ) – Special Edition for the First Grade Students in the First High School in Semnan
چکیده انگلیسی مقاله Aim: The purpose of this study was to develop and validate the multidimensional academic motivation questionnaire of Semnan (SMAMQ), which evaluates different factors in students’ academic motivation. Methods: The population of this study was all first grade high school students of Semnan. Totally 580 students were selected using random multi-stage sampling method. All of them completed SMAMQ. Educational measures such as discipline score, number of absence, grade point average were collected. Correlation of the factors, educational measures, reliability analysis were used for examining psychometric properties and confirmatory factor analysis was used for examining measurement model and the structure of internal relationships of items. Findings: Finding showed that in comparison with the four competing models, a nine-factor model was compatible with the SMAMQ. The relationship between motivational factors and educational measures was consistent with the expected direction. Conclusion: The findings showed that SMAMQ has good psychometric properties and can be used as a research and diagnostic tool.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic motivation, Validation, student

نویسندگان مقاله فاطمه پورآقا رودبرده | pooragha roodbarde
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

سیاوش طالع پسند |
دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)


نشانی اینترنتی http://jresearch.sanjesh.org/article_14830_0dd446c1284f32c678c2ccc48b679f68.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213228.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات