این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۴، شماره ۷، صفحات ۱۳۹-۱۶۴

عنوان فارسی عوامل مؤثر بر ارزشیابی از اساتید از دیدگاه دانشجویان
چکیده فارسی مقاله هدف از انجام تحقیق حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر ارزشیابی اساتید از دیدگاه دانشجویان بود. جامعه آماری تحقیق شامل همه دانشجویان دانشگاه شیراز بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، 1220 نفر از آنها به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده‌‌های میدانی از پرسشنامه بازپاسخ استفاده شد و داده‌‌های گردآوری شده نیز با استفاده از روش فرایند چرخ‌های تحلیل مورد پردازش و تحلیل قرار گرفت. با استفاده از روایی صوری و نظر داوران و متخصصان کلیدی نیز روایی و پایایی پرسشنامه مذکور مورد تأیید قرار گرفت. سؤالات تحقیق با استفاده از روش‌ آماری خی‌دو مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که تخصص، شخصیت، رابطه متقابل با دانشجو، ارزشیابی استاد از دانشجو و مدیریت کلاس درس به ترتیب به عنوان مؤثرترین تا کم اثرترین عوامل بر ارزشیابی دانشجویان از اساتید به شمار می‌آیند. البته دیدگاه دانشجویان دختر و پسر درباره پنج عامل مذکور متفاوت است. همچنین این نتیجه به دست آمد که بین تأثیر عوامل پنجگانه تخصص، شخصیت، رابطه متقابل با دانشجو، ارزشیابی استاد از دانشجو و مدیریت کلاس درس در ارزشیابی دانشجویان از اساتید خود در دانشکده‌‌های مختلف نیز تفاوت‌ وجود دارد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی، استاد، دانشجو دانشگاه،

عنوان انگلیسی Influencing Factors on Students’ Evaluation of Faculties at Shiraz University
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this research was to investigate the influencing factors on students’ evaluation of faculties at Shiraz University, based on students’ viewpoints. Statistical population consisted of Shiraz University students among whom 1220 participants were selected as research sample using stratified random sampling. Research instruments consisted of an open questionnaire. After collecting data related to students’ viewpoints about effective factors influencing faculties’ evaluation, data were analysed using qualitative method of cyclic analysis process. In addition, χ2 test was applied to compare factors and their dimensions frequencies among various students’ groups. Results showed that expertise, personality, relationship with students, faculties’ evaluation of students, and classroom management were respectively highest to lowest influencing factors on students’ evaluation of faculties. However, male and female students’ viewpoints about these five factors were different. It was also concluded that there were some differences among the impact of mentioned factors (expertise, personality, relationship with students, faculties’ evaluation of students, and classroom management) in different colleges. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Evaluation, Faculty, student, University

نویسندگان مقاله جعفر ترک زاده |
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

رحمت الله مرزوقی |
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

مهدی محمدی |
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

معصومه محترم |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)


نشانی اینترنتی http://jresearch.sanjesh.org/article_14833_90be74cba6b803fb0280ebe044b7b18f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213231.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات