این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۴، شماره ۷، صفحات ۱۶۵-۱۹۰
عنوان فارسی
اثربخشی برنامه مداخله ای ایمنسازی روانی دانشجویان در برابر تجربههای هیجانی منفی بر اساسِ الگوی پیشگیری پنسیلوانیا
چکیده فارسی مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه پیشگیریپنسیلوانیا بر خوشبینی، رضایت از زندگی و تجربههای هیجانی مثبت و منفی دانشجویان انجام شد. روش: در این پژوهش شبهتجربی با طرح پیشآزمون پسآزمون همراه با پیگیری، شصت دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی در دو گروه آزمایش و کنترل قبل و بعد از آموزش به آزمون تجدیدنظر شده جهتگیری زندگی (LOT-R، اسچیر، کارور و بریگز، 1994)، مقیاس افسردگی، اضطراب و تنیدگی (DASS، لاویباند و لاویباند، 1995)، برنامه عاطفی مثبت و منفی (PANAS، واتسون، کلارک و تلگن، 1988) و مقیاس رضایت از زندگی (SWLS، دینر، ایمونس، لارسن و گریفین، 1985) پاسخ دادند. در هفت جلسه دو ساعته آموزش برنامه پیشگیری پنسیلوانیا به شیوه گروهی برای گروه آزمایش اجرا شد. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که در کوتاه مدت و بلند مدت برنامه مداخلهای در افزایش میزان خوشبینی، سطح رضامندی از زندگی و عاطفه مثبت و در کاهش میزان افسردگی، اضطراب، تنیدگی و سطح عاطفه منفی دانشجویان موثر بود. نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر از نقش تعیین کننده آموزش تابآوری به کمک تقویت تفکر خوشبینانه، بهبود مدیریت هیجانی و مهارتهای روابط بینفردی، برای کمک به تحقق ایده ایمنسازی روانی فراگیران به طور تجربی حمایت کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Evaluating the Effectiveness of an Immunization Intervention Program for Undergraduates against Negative Emotional Experiences Based on the Pennsylvania Preventive Model
چکیده انگلیسی مقاله
Aim: The purpose of this study was to examine the effectiveness of Pennsylvania preventive program on student optimism, life satisfaction, positive and negative emotional experiences. Method: In this pretest-posttest nonequivalent-group design accompanied by with follow up stage, 60 students at Shahid Beheshti University in experimental and control groups responded to the Life Orientations Test-Revised (LOT-R, Scheier, Carver & Bridges, 1994), Depression, Anxiety and Stress scale (DASS, Lovibond, S.H. & Lovibond, 1995), Positive Affect and Negative Affect Schedule (PANAS, Watson, Clark & Tellegen, 1988) and Satisfaction With Life Scale (SWLS, Diener, Emmons, Larsen & Griffin, 1985). The experimental group received 7 resilience training sessions (2 hours a session). Results: The results of covariance analysis indicated that Penn preventive program was effective in increasing optimism, life satisfaction and positive effect and in decreasing depression, anxiety, stress and negative effect in short term and long term. Conclusion: Theses findings suggest that resilience training by increasing positive thinking, emotional management and interpersonal relationships skills could result in mental immunization in university students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
امید شکری |
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
شهریار شهیدی |
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
محمدعلی مظاهری | mohammad ali
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
جلیل فتح آبادی |
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
سید پیمان رحیمی نژاد | seyed peyman
مشاور و مدرس گروه رادمان
مهدی خانجانی |
دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_14837_45974324db316e09066f7187c0466611.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213232.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات