این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۴، شماره ۶، صفحات ۵۷-۸۳

عنوان فارسی نقش سرمایۀ اجتماعی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان: مطالعه موردی دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی
چکیده فارسی مقاله هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش سرمایۀ اجتماعی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته‏های کشاورزی در دانشگاه رازی کرمانشاه بود. جامعۀ آماری تحقیق شامل همه دانشجویان سال چهارم کارشناسی رشته‏های کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه بودند ()، که تعداد 154 نفر از آنها به روش نمونه‏گیری طبقه‏ای تصادفی با انتساب متناسب برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه‏ای بود که روایی آن توسط متخصصان و پایایی آن با محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ تأیید گردید (). به منظور تجزیه و تحلیل داده‏ها، از نرم‏افزارهای (SPSSWin21) و (LISREL8.80) استفاده شد. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که رابطۀ مثبت و معنی‏داری در سطح یک درصد بین سرمایۀ اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل مسیر نشان داد که سرمایۀ اجتماعی با ضریب مسیر () و ضریب تبیین ()، تأثیر مثبت و معنی‏داری بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دارد. یافته‏های این مطالعه می‏تواند به مدیران، برنامه‏ریزان و آموزشگران نظام آموزش عالی کشاورزی در جهت بهبود پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته‏های کشاورزی کمک نماید. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سرمایۀ اجتماعی، پیشرفت تحصیلی، آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی،

عنوان انگلیسی The Role of Social Capital in the Academic Achievement of Students: a case of Agriculture Students at Razi University
چکیده انگلیسی مقاله The main purpose of this study was to investigate the role of social capital in the academic achievement of agriculture students at Razi University. The Statistical population of this study consisted of all seniors agricultural students at Razi University (N= 257), 154 samples were selected on the basis of the proportionate stratified sampling method. The main instrument in this study was a questionnaire which its validity was confirmed by the panelof experts and its reliability was established by Cronbach's Alphacoefficient (α>0. 70). For analyzing data in two parts of descriptive (frequency, percent, mean and standard deviation) and inferential (mean comparison, correlation analysis and path analysis) statistics SPSS and LISREL software were used. The results of correlation analysis showed that there was positive and significantly correlation between social capital and academic achievement (P< 0. 01). Also, results of path analysis indicated that social capital had a positive and significant effect on students’ academic achievement (γ= 0. 83, t= 11. 44, R2= 0. 69). Results of this study can have practical implications concerning academic achievement of agricultural students for higher agricultural education managers, planners and educators.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نعمت اله شیری |
دانشجوی دکتری گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)

مژگان خوش مرام |
دانشجوی دکتری گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)

فرحناز رستمی |
استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)

علی اصغر میرک زاده | ali asghar
استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)


نشانی اینترنتی http://jresearch.sanjesh.org/article_14858_6cf01e68c98ecc90e23465c58b88c7db.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213235.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات