این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۴، شماره ۵، صفحات ۱۱-۳۱

عنوان فارسی مطالعه تکیه‌گاه‌های شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه ارومیه و رابطه آن با تعهد سازمانی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با مطالعه تکیه‌گاه‌های شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه ارومیه و رابطه آن با تعهد سازمانی انجام شده است. با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی 86 نفر از اعضای هیأت علمی با توجه به دانشکده محل خدمت به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب با حجم بطور تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌های پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد تکیه‌گاه‌های شغلی بر پایه مدل شاین و همچنین از پرسشنامه تعهد سازمانی بر پایه مدل بالفور و وکسلر استفاده شد. برای سنجش میزان پایایی از ضریب آلفا کرونباخ در یک مطالعه مقدماتی روی یک نمونه 40 نفری، پرسشنامه تکیه‌گاه‌های شغلی 894%=α و پرسشنامه تعهد سازمانی 881%=α به دست آمد. داده‌های تحقیق پس از جمع‌آوری بر اساس سؤال‌های پژوهش و با استفاده از تحلیل مانوا و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که: 1- اعضای هیأت دانشگاه تمامی ابعاد تکیه‌گاه‌های شغلی را دارا هستند. 2- بین شایستگی فنی- کارکردی، شایستگی مدیریت عمومی، خودمختاری- استقلال، امنیت- ثبات، خلاقیت کار آفرینی، چالش محض و سبک زندگی با کل ابعاد تعهد سازمانی رابطه مثبیت و معنی‌دار وجود دارد 3- تکیه‌گاه‌های ‌شایستگی مدیریت عمومی، خدمت و از خودگذشتگی و ایثار، چالش محض و امنیت و ثبات می‌توانند به طور مثبت و معنی‌دار ابعاد تعهد سازمانی (تعهد همانندسازی شده، تعهد پیوستگی و تعهد مبادله‌ای) را پیش‌بینی کنند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Study on career anchors of the faculty members of University of Urmia and its relationship with organizational commitment
چکیده انگلیسی مقاله The present study is aimed at career anchors of faculty members of University of Urmia and its relationship with organizational commitment. This is a descriptive correlation study. The sample was 86 faculty members randomly selected according to the faculty. Two questionnaires on career anchors and organizational commitment were used for data collection.. The data was analyzed making use of MANOVA and Regression. The results showed that: 1-University faculty members have all aspects of career anchor. 2-There is a positive significant relationship between all aspects of career anchor satisfaction and organizational commitment components. 3-general managerial competence, Service and dedication, pure challenges and Security / stability are significant predictors of organizational commitment (identification, affiliation and exchange). 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسن قلاوندی |
دانشیار مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)

وحید سلطانزاده |
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی

معصومه علیزاده |
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)


نشانی اینترنتی http://jresearch.sanjesh.org/article_14883_86422e49bde735b51841ee13cd4e24cf.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213240.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات