این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۴، شماره ۵، صفحات ۳۳-۵۴

عنوان فارسی شناسایی چالش‌های ارزشیابی از آموخته‌های دانشجویان در نظام آموزش عالی ایران
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش، شناسایی چالش‌های مربوط به شیوه‌های ارزشیابی در نظام آموزش عالی است. در بخش کیفی 12 نفر از مدرسان با سابقه آموزشی دانشگاه بوعلی سینا با نمونه‌گیری ملاک محور و در بخش کمی 384 نفر دانشجو با نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی انتخاب شدند. در بخش کیفی برای جمع آوری و تحلیل داده‌ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته و مقوله بندی و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و داده‌های آن با تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل واریانس تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد، شش عامل شامل عدم آشنایی اساتید با اهداف ارزشیابی، موانع ساختار نظام آموزش عالی، بی‌توجهی به پیامدهای منفی ارزشیابی، نبود بسترهای لازم برای ارزشیابی مستمر، عدم توجه به کسب مهارت‌های سطوح بالا و عدم تأکید شیوه‌های ارزشیابی به حیطه‌های مختلف یادگیری 36/41درصد از واریانس کل مقیاس را تبیین می‌کنند. ارزشیابی از آموخته‌های دانشجویان در نظام آموزش عالی ایران با چالش‌های متعددی روبه‌رو است که بخشی از این چالش‌ها در پژوهش حاضر شناسایی شده است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی، آموخته‌ها، تکوینی، آموزش عالی، فرآیند،

عنوان انگلیسی Identifying the challenges related to student learning evaluation in Iranian higher education system
چکیده انگلیسی مقاله The main purpose of this research is to identify the challenges related to student learning evaluation in Iranian higher education system. The research population in qualitative section was 12 faculty members from Bu Ali- Sina University who were selected based on criteria oriented purposeful sampling. In quantitative section, 7309 graduate students were research population that sampling was done based on ratio randomly categorizing method. Semi structure interview was used for data gathering from faculty members and data was analyzed based on categorizing method and for students a researcher made questioner was used and data analyzed by factor analysis and one way variance analysis. Findings of this research showed six factors such as: unfamiliarity of faculty with evaluation goals, structural hindrances, lack of grounds for implementing formative evaluation, lack of attention to negative effects of learning evaluation method, lack of attention to acquiring higher skills and neglecting some of learning domains by evaluation methods. Six identified factors are indicating 41/36 percent of total variance. As a result, evaluation as part of learning process is faced with many challenges in Iranian higher education system.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله evaluation, Learning, formative, Higher Education, process

نویسندگان مقاله فرهاد سراجی |
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا، همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)

یحیی معروفی |
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا، همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)

طاهره رازقی |
کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه بوعلی سینا، همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)


نشانی اینترنتی http://jresearch.sanjesh.org/article_14884_3c0d2bbb382864a1a20c59da576eefa3.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213241.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات