این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۴، شماره ۵، صفحات ۵۵-۷۹
عنوان فارسی
تأثیر پایگاه اجتماعی- اقتصادی داوطلبان آزمون سراسری ۱۳۸۹ بر موفقیت تحصیلی آنها
چکیده فارسی مقاله
آموزش عالی یکی از مسیرهای تغییر طبقه اجتماعی و دستیابی به اشتغال، ازدواج و سایر زمینههای زندگی اجتماعی در ایران شده است و داوطلبان برای ورود به آموزش عالی میبایست در آزمون سراسری شرکت نمایند. هدف تحقیق تجزیه و تحلیل پایگاه اجتماعی- اقتصادی نفرات برتر آزمون سراسری است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف از نوع توصیفی، اکتشافی و مقطعی و از نظر روش، تحلیل ثانویه میباشد. جامعه آماری داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در آزمون سراسری سال 1389 به تعداد 1099193 نفر بوده است. روش نمونهگیری، خوشهای با حجم نمونه هزار نفر و در سه خوشه تحت عنوان رتبههای برتر، رتبههای متوسط و رتبههای پایینتر از متوسط درنظر گرفته شد. روش تجزیه و تحلیل دادهها، آمارههای توصیفی و استنباطی (، آزمون T و آزمون F) و نرمافزار مورد استفاده SPSS میباشد. طبق نتایج، تأثیر پایگاه اجتماعی- اقتصادی بر رتبه کشوری و موفقیت تحصیلی تأیید شد و داوطلبانی که متعلق به پایگاه اجتماعی- اقتصادی بالاتری بودهاند، در آزمون رتبه بهتری را کسب کردهاند در مناطق مرفهتر سکونت داشتهاند، تعداد اعضای خانواده آنان کمتر بوده و درآمد ماهیانه خانواده و تحصیلات والدینشان بالاتر بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Impact of Relationship between Socioeconomic Status of the Nation-Wide Exam Applicants and Educational Performance In 2010
چکیده انگلیسی مقاله
Higher education is one of the paths of changing social class, finding job, marriage and other social life improvement in Iran. To enter to Iranian universities and colleges, all candidates must sit in the nation-wide exam. The aim of this paper is to investigate candidate’s ranks and their socio- economic status. The methodology and aim of this research is Explanation and secondary analysis respectively. The statistical population eligible to choose major, in the year 2010, has been 1099193 applicants which organized by National Organization for Educational Testing (NOET). The sampling method is cluster sampling with the sample size of 500 applicants in three clusters high, medium and low ranks. For analyzing data, descriptive and inference statistics () were used by SPSS software. The results show: 1) Socio- economic status has positive effects on educational performance. 2) The applicants who belong to high socio-economic status had better ranks. 3) The applicants who live in developed areas, small family number, high income and high parent’s education had better ranks in nation-wide exam.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه قلخانباز |
کارشناس پژوهشی مرکز تحقیقات سازمان سنجش آموزش کشور
سازمان اصلی تایید شده
: سازمان سنجش
ابراهیم خدایی |
دانشیار دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_14885_ebecd1a4acddf02d04ba57c16d8faf5c.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213242.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات