این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۴، شماره ۵، صفحات ۸۱-۱۱۳

عنوان فارسی بررسی دیدگاه مدیران، کارشناسان و دانشجویان نسبت به اجرای طرح بومی‌گزینی در پذیرش دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی
چکیده فارسی مقاله این تحقیق با هدف بررسی دیدگاه مدیران، کارشناسان و دانشجویان نسبت به اجرای طرح بومی‌گزینی در پذیرش دانشجویان دانشگاه‌ها به روش توصیفی انجام شد. جامعه آماری شامل مدیران، کارشناسان ‌دانشگاه‌ها و دانشجویان دانشگاه فردوسی بود که 127 نفر مدیر به شیوه سرشماری، 170 نفر کارشناس به شیوه هدفمند و 715 نفر از دانشجویان بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش دیدگاه مدیران، کارشناسان و دانشجویان از پرسشنامه استفاده شد. پایایی پرسشنامه‌ها از طریق آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مدیران 89/0 و پرسشنامه دانشجویان 80/0 به دست آمد. داده‌ها با آزمون‌های کای‌اسکوئر تک متغیره ()، یومن- ویت نی و کروسکال والیس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد: از دیدگاه دانشجویان، مدیران و کارشناسان نسبت به موفقیت طرح بومی‌گزینی، در برخی ابعاد مثبت و در برخی منفی بوده است. دانشجویان نسبت به تحقق اهداف بومی‌گزینی در ابعاد عاطفی، اقتصادی و فرهنگی در مقایسه با بعد آموزشی توافق بیشتری داشته‌اند؛ ضمن آنکه، کارشناسان دانشگاه سیستان و بلوچستان، فردوسی مشهد و شیراز در مقایسه با کارشناسان دانشگاه‌های خوارزمی، صنعتی اصفهان و بوعلی‌سینای همدان رضایت کمتری از اجرای طرح داشته‌اند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بومی‌گزینی، دانشجویان، دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی،

عنوان انگلیسی A survey on managers’, experts’ and students' viewpoints towards carrying out native selection for admission of Universities Students and Higher Education Institutions
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this research is to investigate managers’, experts’ and students' viewpoints towards native-screening (native selection) for new admission of Universities Students by descriptive method. The statistical population consisted of managers, experts in universities and students of Ferdowsi University. Questionnaire was used for measuring their viewpoints. The sampling methods for 297 managers and 170 experts in 6 universities were respectively Census and targeted. The 715 students were selected based on Morgan table. The reliability of manager and student questionnaires by Cronbach's Alpha is respectively 0/89 and 0/80. So, Five-degree Likert scale was used in order to recognize the viewpoint of students about the new plan. The collected data were analyzed by univariate Chi-Square, Kruskal-Wallis, Mann-Whitney U-test. The results from viewpoints of students, managers and experts revealed that they believed this plan is successful in some aspects and unsuccessful in some aspects. The students were more agreed on the goals of plan in emotional, economic and cultural dimensions than instruction. Meanwhile, the experts of Sistan and Baluchistan, Mashhad Ferdowsi and Shiraz universities were less satisfied in comparison with experts of Kharazmi, Isfahan University of Technology and Bu-Ali Sina Hamedan for carrying out the plan.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مجتبی بذرافشان مقدم | bazrafshan moghaddam
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

علی مهدوی شکیب | mahdavi shakib
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

مریم خجسته بوجار | khojaste bojar
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://jresearch.sanjesh.org/article_14886_4a41bf4fe5d74ad280a8967459e87e23.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213243.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات