این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۴، شماره ۵، صفحات ۱۵۵-۱۷۴

عنوان فارسی بررسی و نقد وضعیت مدیریت پژوهشی در طیف اعتماد-کنترل: مورد مطالعه دانشگاه تهران
چکیده فارسی مقاله پژوهش را می‌توان جستجوی نظام یافته وقایع و پدیده‌ها برای کشف حقایق و دستیابی به داشته‌های جدید معرفی کرد. فرآیند پژوهش و مدیریت این فرآیند در هر سه سطح فردی، گروهی و سازمانی به ویژه اگر تحقیقات دانشگاهی مدنظر باشد از مسائل پراهمیت و بحث‌برانگیز است. بر کسی پوشیده نیست که دانشگاه کارآمد، آموزش، پژوهش، فرهنگ‌سازی و ارائه خدمات ‌کارآمد و در نهایت توسعه ‌پایدار را در پی دارد. مطالعه حاضر براساس ماهیت اکتشافی خویش قصد دارد در دانشکده‌های مدیریت، اقتصاد و روانشناسی ‌و علوم‌تربیتی دانشگاه‌ تهران و به کمک مصاحبه و تحلیل ‌سلسله ‌مراتبی‌ (AHP) به بررسی ‌و نقد وضعیت مدیریت ‌پژوهشی به خصوص سنجش حد تمایل مدیریت به اعتماد یا کنترل پژوهشگران و فرآیند پژوهش بپردازد. نتایج نشان داد که مدیران و خبرگان پژوهشی معتقدند که مدیریت پژوهشی در دانشکده‌های مذکور پیش از کنترل پژوهشگران گرایش زیادی به اعتماد به آنها دارد. در این دانشکده‌ها حد مطلوب این‌ بود که بیشتر از استفاده از فرآیندهای کنترلی، باید به پژوهشگر اعتماد کرد. یک معیار اعتماد را می‌توان رتبه علمی پژوهشگر دانست یعنی هرچه رتبه ‌علمی پژوهشگر بالاتر باشد، بیشتر می‌توان به او اعتماد نمود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Study and Critique on the Status of Research Management in Trust-Control Spectrum (Case Study: University Of Tehran)
چکیده انگلیسی مقاله Research can be considered as a systematic search for the events and phenomenon to discover certain facts and to achieve a range of new materials. Research process and its management are important issues at the levels of individual, group and organization; particularly when academic research is implied. It is clear that teaching, research, cultural infrastructures, the provision of effective services and sustainable development all are the major consequences of an effective university. Current exploratory study aims to investigate and to criticize the status of research management in three departments of University of Tehran including Management, Economics, and Psychology in terms of the tendency to trust or control of the researchers and research process by the management using interview and AHP techniques. Results indicated managers and experts believed that research management in the selected departments has a tendency to high trust and low control. Furthermore, in the departments, it is preferred that the higher level of trust rather than control should be employed. A measure of trust was known as the academic rank of the researcher. It means that the higher academic rank, the higher trust can be made. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی فاتح راد |
استادیار پژوهشکده آب و انرژی، دانشگاه صنعتی شریف
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی شریف (Sharif university of technology)

محمدرضا جلیلوند | mohammad reza
دانشجوی دکتری آینده پژوهی، دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران و پژوهشکده برنامه ریزی و مطالعات اقتصادی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jresearch.sanjesh.org/article_14888_61e1ed06e2fd9dd48b11684430eed9ef.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213245.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات