این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۷۹-۱۰۴
عنوان فارسی
وزندهی بهینه به سؤالها و خرده آزمونهای ورودی برای ساخت نمره کل ترکیبی
چکیده فارسی مقاله
این تحقیق به منظور وزندهی بهینه به خرده آزمونها و سؤالهای آزمون سراسری برای ساخت نمره کل ترکیبی انجام شده است. هدف نهایی این تحقیق پایین آوردن خطای اندازهگیری نمره کل ترکیبی بر اساس نظریه کلاسیک آزمونسازی بود. وزندهی در سه سطح صورت گرفته است نخست آزمون سی سؤالی چهارگزینهای حساب دیفرانسیل که نمونه آن 3409 نفر بود بر اساس وزندهی در سطح گزینههای سؤال (درصد محبوبیت گزینهها، نمره فرمولی) و در سطح سؤال (سرجمع ساده بدون وزن یا وزن مؤثر سؤال، وزن عاملی سؤال و وزن دشواری سؤال) وزندهی شدهاند. همچنین در سطح خرده آزمون یک مجموعه آزمون سراسری دستیاری پزشکی با پنج خرده آزمون با طول برابر شش سؤال که نمونه آن 3572 نفر بود نیز به روشهای مختلف (متوسط ضریب همبستگی پیرسون، وزن عاملی و ضرایب رگرسیون) وزندهی شدهاند. به علاوه یک مجموعه آزمون دستیاری پزشکی دیگر با طول خرده آزمونهای نابرابر به ترتیب 45، 26، 24، 6 و 6 سؤال که در بین گروه 3638 نفری اجرا شده بر اساس وزن مؤثر خود خرده آزمونها (بدون وزن) مورد بررسی قرار گرفته است. این تحقیق نشان داد که روش نمره فرمولی بیشترین واریانس خطا را نسبت به دیگر روشها تولید میکند. تنها وزندهی بر اساس دشواری سؤال میتواند رتبهبندی افراد را به نفع افراد شایستهتر تغییر دهد و دیگر روشهای وزندهی برای افزایش پایایی رضایت بخش نیستند و ضریب پایایی آزمون در همان ابتدا تحت تأثیر سؤالهای خوب و خرده آزمونهای خوش ساخت با طول بهینه است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Optimum Weighting to Entrance Subtests and Their Items to Make Composite Score
چکیده انگلیسی مقاله
This research has been accomplished to weight national subtests and their items to make composite score. The aim of the project was to reduce measurement error associated with composite score in classical test theory framework. weighting procedure has been done in three levels; first, 30 multiple-choice-item test in differential calculus course with 3409 sample size was weighted at item choice level (choices popularity percent and formula score), and item level (simple total without weight or item effect weight, item factor weight and item difficulty weight). At subtest level, also, a test battery of medical assistance national test with 5 equally sized subtests, 6 items, which administered on 3572 candidates, has been weighted in different ways (average Pearson product-moment correlation coefficients weights, factor weights and regression coefficients). Another test battery of medical assistance national test with 5 unequal subtest length, 45, 26, 24,6, and 6 items which administered on 3638 candidates were studied without weighting just on their effective weights. This research revealed that formula score method produces more error than other procedures. Only weighting by item difficulty could rearrange examinees ranking in favor of qualified examinees. Other weighting methods are not satisfactory to enhance reliability coefficients and reliability coefficients, ab initio, are affected by appropriate items and well-made subtests with optimum length.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سلیمان ذوالفقارنسب |
کارشناس ارشد پژوهشی مرکز تحقیقات، ارزشیابی، اعنبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی سازمان سنجش آموزش کشور
سازمان اصلی تایید شده
: سازمان سنجش
ابراهیم خدایی |
دانشیار دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
غلامرضا یادگارزاده |
عضو هیأت علمی سازمان سنجش آموزش کشور
سازمان اصلی تایید شده
: سازمان سنجش
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_14893_c45cd0c960e718b73b66b5bbd5e7e019.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213250.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات