این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۱۱-۳۱
عنوان فارسی
بررسی ساختار عاملی جهتگیریهای هدفی پیشرفت دانشجویان با تأکید بر جهتگیری دینی
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش رواسازی مقیاس جهتگیریهای هدفی پیشرفت دانشجویان با تأکید بر جهتگیریهای دینی است. جامعه پژوهشی شامل دانشجویان کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد است. نمونه شامل 335 دانشجوی کارشناسی از رشتههای مختلف بودند که با استفاده از روش نمونهگیری سهمیهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه اهداف پیشرفت میدگلی و همکاران و خرده مقیاس جهتگیری هدفی دینی محقق ساخته استفاده شد. برای تحلیل دادهها، از ضریب آلفای کرانباخ، تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد. همسانی درونی مقیاس کلی اهداف پیشرفت و خرده آزمونهای تبحری، عملکردی رویکردی، عملکردی اجتنابی و دینی با استفاده از آلفای کرانباخ به ترتیب (89/0، 89/0، 82/0، 79/0 و 92/0) محاسبه شد. ساختار عاملی مؤلفههای اهداف پیشرفت در نمونه انتخابی به روش تحلیل عاملی تأیید شد. در مجموع چهار عامل اهداف پیشرفت، 05/62 درصد واریانس اهداف پیشرفت تحصیلی دانشجویان را تبیین کردند. همچنین نتایج نشان داد که میزان جهتگیری عملکردی- رویکردی و عملکردی- اجتنابی و نیز جهتگیری دینی دانشجویان دختر بالاتر از همتایان پسر آنهاست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رواسازی، اهداف پیشرفت، تبحری، عملکردی و جهتگیری دینی،
عنوان انگلیسی
Investigating the Factor Structure of Students Advancement Goal Orientation, Emphasizing On Religious Orientation
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract: This research is intended to validate the goal orientations scale to measure the progress of students with an emphasis on religious orientation. Research population is Undergraduate students in Ferdowsi University of Mashhad. Participants included 315 undergraduate students from different disciplines. Midgly and et al scale of achievement goals and religious goal orientation subscales were used for gathering data. Cronbach's alpha reliability coefficient, confirmatory factor analysis and Pearson's correlation coefficient were used for analyzing data. Reliability of the overall scale and subscales mastery achievement goals, performance approach, and performance avoidance using Cronbach's alpha respectively (0/89, 0/89, 0/82, 0/79 and 0/92) was calculated as the amount was satisfactory. Purposed Factor Structure was fitted to data and explained 62/05 variance in student achievement goals and the highest variance was explained by religious orientation. The results showed that the performance-approach, performance-avoidance orientation and religious orientation are higher in female students compared to their male counterparts.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسین کارشکی |
عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_14897_a10a17ce2a3470d91fe0b730cbc982b5.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213254.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات