این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۳۳-۵۶

عنوان فارسی بررسی کیفیت برنامه‌های درسی بر مبنای نتایج ارزیابی درونی (مورد: گروه‌های آموزشی علوم انسانی)
چکیده فارسی مقاله با توجه به اهمیت کیفیت برنامه‌های درسی در نظام آموزش عالی، ارزیابی مستمر آن به عنوان یکی از دروندادهای نظام دانشگاهی اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بر این اساس، امروزه ارزیابی برنامه درسی یکی از مؤلفه‌های اصلی در نظام‌های ارزیابی و اعتبارسنجی دانشگاه‌های جهان به شمار می‌رود که بر پایه فرایند ارزیابی درونی استوار است. تجربه ده ساله ارزیابی درونی در گروه‌های آموزشی دانشگاه‌های ایران حاکی از آن است که این روش می‌تواند نقش به سزایی در ارزیابی و تبیین وضعیت موجود برنامه‌های درسی داشته باشد. این مقاله، در صدد است تا ضمن ارائه مبانی نظری و عملی ارزیابی درونی در آموزش عالی، به فرا تحلیل 69 گزارش ارزیابی درونی گروه‌های آموزشی علوم انسانی بپردازد و بر اساس نتایج آن، پیشنهادهایی در جهت ارتقا کیفیت برنامه‌های درسی علوم انسانی ارائه نماید. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه درسی، ارزیابی درونی، نظام آموزش عالی،

عنوان انگلیسی Evaluation of Curricula Quality Based on the Results of Internal Evaluation (Case: Humanities Departments)
چکیده انگلیسی مقاله Abstract: Given the importance of curricula quality, its continuous evaluation in the university system as one of the inputs is important. So today, curriculum evaluation is one of the main components of systems of evaluation and accreditation at World universities that is based on internal evaluation process. Ten years of experience in internal evaluation of academic departments of Iranian universities reveal that this approach can play an important role in the assessment of curricula quality. So alongside introducing the concept and practical process of internal evaluation in higher education, this paper attempts to present the meta-analysis of 69 reports of human science departments’ internal evaluation and based on the results, recommendations are presented for improvement of curriculum quality at universities. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Curriculum, Internal Evaluation, higher education system

نویسندگان مقاله رضا محمدی |
استادیار سازمان سنجش آموزش کشور
سازمان اصلی تایید شده: سازمان سنجش

فاخته اسحاقی |
کارشناس ارشد پژوهشی مرکز تحقیقات، ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی سازمان سنجش آموزش کشور
سازمان اصلی تایید شده: سازمان سنجش


نشانی اینترنتی http://jresearch.sanjesh.org/article_14898_e4e3dbfc0349117e822bb2a7c8d0baa9.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213255.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات