این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۹-۳۰
عنوان فارسی
بررسی تطبیقی ادراک نقش و محورهای عملکرد مدیران گروههای آموزشی در دو دانشگاه علوم پزشکی و فردوسی مشهد
چکیده فارسی مقاله
یکی از کلیدیترین وظایف مدیران گروههای آموزشی در دانشگاهها ادارۀ فرایند یاددهی-یادگیری است. مرور ادبیات تحقیق نشان میدهد که مؤسسات آموزش عالی به منظور اداره بهتر فرایند یاددهی-یادگیری، بیشتر از اینکه مدیریت شوند باید رهبری شوند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی ادراک نقش یک مدیر گروه آموزشی، از انتظارات وظیفهای و محورهای عملکردی او در دانشگاهها طراحی و در سال تحصیلی 1388-1387 اجرا گردید. برای جمعآوری دادهها، بر اساس مدل دیموک و والکر پرسشنامهای تهیه و به صورت سرشماری در میان مدیران گروههای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی (65 نفر) و فردوسی مشهد (50 نفر) توزیع شد. در مجموع 76 پرسشنامه به طور کامل و بدون نقص جمعآوری گردید. نتایج تحقیق نشان داد که مدیران گروههای آموزشی نمونه تحقیق، وظیفههای مدیر گروه آموزشی را با گرایش به کارکردهای مدیریتی ادراک میکنند و در عمل نیز به وظایف مدیریتی خود نسبت به کیفیتهای رهبری تأکید بیشتری دارند. این نتیجه با یافتههای تحقیقاتی که مدعی است فرد همان طور که نقش خود را ادراک میکند، بدان عمل مینماید در توافق است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ادراک نقش، عملکرد، رهبری آموزشی، مدیر گروه آموزشی، دانشگاه،
عنوان انگلیسی
A Comparative Study on the Role Perception and Performance Standings of Departments Head: Ferdowsi University of Mashhad and Mashhad University of Medical Science
چکیده انگلیسی مقاله
One of the most crucial/significant roles of heads of departments in universities is managing the teaching-learning process. Literature review shows that for better administration of teaching-learning process/ Higher education institutes need to be led rather than be managed. The current study was designed to recognize the role that a head department plays in their functional sphere and liability expectations, and was conducted in universities between 2008 and 2009. Based on Dim mock and Walker Model on educational leadership, a questionnaire was made and distributed among all 115 heads of departments in Ferdowsi University of Mashhad (FUM) and Mashhad University of Medical Science (MUMS). Overall, 76 questionnaires were fully collected. Findings showed that the respondents perceived their role with a tendency toward managerial functions and have an emphasis on the managerial functions rather than leadership qualities. These findings reconfirmed the previous evidences which claim that people perform the role as they perceive them.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدرضا آهنچیان | mohammad reza
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
امین بابادی |
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
یحیی قایدی |
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_14964_b9a36dae8c7942a1fb0bb1f208f79a9c.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213261.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات