این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۳۱-۵۱

عنوان فارسی تأثیر ارزشیابی توصیفی بر پیشرفت تحصیلی و نگرش نسبت به مدرسه در دانش‌آموزان دوره ابتدایی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ارزشیابی توصیفی بر پیشرفت تحصیلی و نگرش نسبت به مدرسه در دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی شهرستان پیرانشهر صورت پذیرفته است. روش پژوهش، شبه تجربی است و جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی شهرستان پیرانشهر بوده که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای 132 نفر به عنوان نمونه پژوهش (44 نفر گروه آزمایشی و 88 نفر گروه کنترل) انتخاب گردید. ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات، آزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی و پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی در مدرسه می‌باشد که روایی و پایایی هر دو ابزار مورد تایید قرار گرفته است. برای تجزیه وتحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) استفاده شده است. عمده ترین نتایج بیانگر آن است که بین پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مشمول طرح ارزشیابی توصیفی و دانش‌آموزان عادی تفاوت معنی‌داری وجود دارد و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان این طرح بیش از دانش‌آموزان مدارس عادی بوده در ضمن نگرش نسبت به مدرسه در بین دوگروه تفاوت معنی‌داری داشته، بدین صورت که دانش‌آموزان مشمول طرح ارزشیابی توصیفی نگرش مطلوب‌تری نسبت به مدرسه داشته‌اند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Descriptive Evaluation on Academic Achievement and Attitude towards School Among the students of primary school
چکیده انگلیسی مقاله Descriptive Evaluation pattern is conducted by using different devices like formative evaluation, performance tests, portfolio, observations record, self- evaluation, peer – assessment and paper–pencil tests. This pattern has been applied since 1382-83 academic year as experimentally in a few classes of Piranshahr city. This study was intended to investigate the descriptive evaluation effect on academic achievement and attitude towards school among 4th graders in Piranshahr. The statistical population Consisted of all male and female students of 4th grade in Piranshahr that estimated 132 individuals by multistage sampling. The method is Quasi? Experimental that 44 persons were in experiment group and 88 persons were considered as control group. Data collection devices were author- made study achievement test, by three micro–scales of mathematics, science and reading and writing tests and also the Quality of School Life Questionnaire. In order to do data analysis MANOVA was used. The results showed that students’ achievement of descriptive plan was higher than conventional one. There was a significant difference in students’ attitudes towards school in which the descriptive Evaluation group was positive than the other students. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اسکندر فتحی آذر | fathi azar
استاد دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

جواد حاتمی |
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

جمال رزی |
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)


نشانی اینترنتی http://jresearch.sanjesh.org/article_14966_3dca40ba64129f7929655a8f6f84d507.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213262.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات