این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۵۳-۷۶

عنوان فارسی ارزیابی کارکرد افتراقی جنسیتی سئوال‌های آزمون ریاضی با استفاده از دو روش مانتل– هنزل و نظریه سئوال- پاسخ
چکیده فارسی مقاله آزمون‌ها می‌بایست برای تمام افراد جامعه از هر جنس، نژاد، سن، موقعیت اجتماعی و اقتصادی عادلانه باشد. بر این اساس ارزیابی وجود سوگیری و کارکرد افتراقی در سئوال‌های آزمون‌ها بسیار حائز اهمیـت است. در مطالعه حاضر کارکرد افتراقی جنسیتی با استفاده از روش مانتل - هنزل و روش مبتنی بر نظریه سئوال- پاسخ مورد بررسی قرار گرفته است. در ابتدا مبانی نظری و روش‌های ارزیابی کارکرد افتراقی معرفی شده ‌است و در ادامه به منظور ارائه نمونه عملی، پاسخ‌های یک نمونه تصافی طبقه‌ای4000 نفری مشتمل بر 2200 آزمودنی مرد و 1800 زن به 55 سئوال آزمون ریاضی کنکور سراسری مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحلیل بیانگر آن است که سئوال‌های آزمون دارای کارکرد افتراقی است. در بررسی کارکرد افتراقی با استفاده از روش مانتل هنزل 23 سئوال دارای شاخص مانتل هنزل معنادار بودند. بر اساس رویکرد سئوال - پاسخ نیز 9 سئوال دارای کارکرد افتراقی جنسیتی بودند که همگی به نفع دختران بودند. سئوال‌های دارای کارکرد افتراقی به نفع دختران بیشتر در حوزه محتوایی توابع و معادلات و سئوال‌های دارای کارکرد افتراقی به نفع پسران بیشتر در حوزه محتوایی مثلثات، هندسه و احتمال هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Differential Item Functioning (DIF) in Mathematics Test Using Mantel - Hsaenzel and Item – Response Theory
چکیده انگلیسی مقاله Abstract: Tests should be fair for all individuals of any gender, race, age, and socioeconomic status. Accordingly, the assessment of item bias and differential item function (DIF) are very important. In this study, the gender differential item function has been studied using Mantel - Haenszel and item response theory (IRT). First, the theoretical framework and evaluation methods of DIF are introduced. Then in order to offer a practical application of the method, responses of a stratified random sample of 4000 subjects Consisting of 2200 males and 1800 females to 55 items of Mathematics test of National University Entrance Exam has been analyzed. The results Reveals the presence of gender DIF on the test items. In assessing DIF using Mantel – Haenszel Methods, 23 items had significant Mantel - Haesnzel index. Based on IRT 9 items had gender DIF, which all of them were in favor of females. The content investigation of the items with gender DIF indicated that most items with DIF in favor of females are in content domain of functions and equations while items with DIF in favor of males are in field of trigonometry, geometry and probability.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نگار شریفی یگانه | sharifi yeganeh
دانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس سازمان سنجش آموزش کشور
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://jresearch.sanjesh.org/article_14967_2ffd94371197e959cbcd94a777944848.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213263.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات