این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۱۴۷-۱۷۴
عنوان فارسی
رتبه بندی رشته های کشاورزی دانشگاه یاسوج بر مبنای شاخص های دانش سه گانه از دیدگاه دانشآموختگان سالهای ۸۹-۱۳۸۶؛ موردی از کاربست فن تشابه به حد ایدهآل (Topsis)
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش رتبهبندی رشتههای کشاورزی دانشگاه یاسوج بر مبنای شاخصهای دانش سهگانه بود، که با بهرهگیری از روش پیمایش و با استفاده از پرسشنامه انجام شد. نمونه آماری مورد مطالعه، 136 نفر از دانشآموختگان (89-1386) دانشکده کشاورزی دانشگاه یاسوج بود که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامههای ارسال شده به آدرس پستیشان پاسخ دادند. یافتهها حاکی از متوسط بودن دانش سهگانه در بین دانشآموختگان بود. جهت اولویتبندی رشتههای مورد نظر بر مبنای توجه به پرورش دانش سهگانه، از فن تاپسیس و برای وزن دهی به معیارها از فن آنتروپی بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که در دانش نظری و سازگاری دانشآموختگان رشته علوم دام و در دانش عملی دانشآموختگان گیاهپزشکی رتبه اول را به خود اختصاص دادند. در پایان اینکه دانشگاهها علاوه بر پرورش دانش عملی و نظری، باید توجه ویژهای به پرورش دانش سازگاری در بین دانشجویان داشته باشند. همچنین، تعیین و ترکیب مناسبترین ساختار آموزشی با توجه به الگو قرار دادن دانش سهگانه باید مد نظر برنامهریزان آموزشی باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Ranking of Agricultural Majors of Yasouj University With Regard To Triple Knowledge Criteria Based On 2007-2010 Graduates' View: An Application of Topsis Technique
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this paper is to rank agricultural majors of Yasouj University based on the triple knowledge criteria. Survey research method with a pre-structured questionnaire was used in this study. Research sample consisted of a 136 B. S. agricultural graduates of Yasouj University that were selected using random sampling table. Descriptive statistics showed an average score for coping knowledge among respondents. Furthermore, TOPSIS technique was used to rank majors based on some criteria and also Entropy technique was used to weigh the supposed criteria. The results of rankings showed that animal science graduates allocated the first in coping knowledge, while plant protection graduates allocated the first in practical knowledge. Finally, it is recommended that fostering the coping knowledge should receive more attention in higher agricultural education curriculum.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی نوری پور |
استادیار ترویج کشاورزی و توسعه ی روستایی، دانشکده ی کشاورزی، دانشگاه یاسوج
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه یاسوج (Yasouj university)
سعید هدایتی نیا | hedayati nia
دانشجوی کارشناسی ارشد توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه یاسوج
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه یاسوج (Yasouj university)
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_14970_69716458d074582555ee4ac4022f889e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213266.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات