این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۹-۳۱

عنوان فارسی ارزیابی کیفیت برنامه درسی رشته تکنولوژی آموزشی
چکیده فارسی مقاله برنامه‌‌‌های درسی در نظام آموزش عالی نقش تعیین‌کننده‌ای در تحقق اهداف آموزش عالی از نظر کمّی و کیفی دارد. هدف اصلی پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت برنامه درسی رشته تکنولوژی آموزشی است. روش تحقیق مورد استفاده، کیفی از نوع پدیدارشناسی است. نمونه‌ها از میان اساتید، دانشجویان و دانش‌آموختگان این رشته در سه دانشگاه تبریز، اراک و علامه طباطبایی با استفاده از روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف، انتخاب شد. روش اصلی جمع‌آوری داده‌ها در این پژوهش، مصاحبه عمیق است. نتایج به دست آمده با استفاده از الگوی ون منن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نتایج نشان داد اهداف و سرفصل‌‌های دروس این رشته نیاز به بازنگری دارند و نیز دانشکده‌های علوم تربیتی از نظر امکانات و تجهیزات لازم و نیروی انسانی متخصص برای اجرای اهداف ضعیف هستند. محتوای این رشته از لحاظ منطقی با یکدیگر ارتباط داشته اما از نظر به روز بودن پیشرفت نکرده است و جامعیت لازم را ندارد. و همانطور که از تجربیات دانشجویان بر می‌آید اساتید بیشتر از روش سخنرانی استفاده کرده و از روش‌‌های فعال تدریس کم در کلاس استفاده می‌کنند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Quality Evaluation of Educational Technology Curriculum
چکیده انگلیسی مقاله The curriculum in the higher education systems plays a determinant role qualitatively and quantitatively in achieving goals of higher education. The goal of current study is qualitative evaluation of educational technology curriculum field. In this study, one of the qualitative research methods called phenomenology has been used. The samples have been selected from mentioned field master-teacher, students and graduated students by goal-based sampling procedure from universities of Tabriz, Arak and Allameh Tabatabaei. Main method to collect data was semi-structured interview and results have been analyzed by Van Maanen pattern. Achieved results showed that goals and topics of the field need to be revised. Also, educational science faculties are poor in facilities, equipments and experts. Although Contents of the field are logically related to each other but, are not updated and comprehensive. Experiences of students imply that academic members often use lecture method and active methods of teaching are rarely used in class
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اسکندر فتحی آذر | fathi azar
استاد دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

رحیم بدری گرگری | badri gargari
دانشیار دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

فرحناز قهرمانزاده کوچکی | ghahremanzade koochaki
کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، مدرس دانشگاه پیام نور


نشانی اینترنتی http://jresearch.sanjesh.org/article_14971_ea9a68366ba06376d1e6564db22ab4f4.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213267.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات