این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۴۹-۶۸
عنوان فارسی
مقایسه روشهای تخصیص وزنهای بهینه به مؤلفههای آزمونهای مرکب
چکیده فارسی مقاله
یک مسئله مهم در تعیین نمره یک آزمون مرکب، نحوه ترکیب نمره بخشهای مختلف آزمون یا اصطلاحاً خرده آزمونها به منظور محاسبه نمره کل داوطلبان است. این وزنها باید به گونهای انتخاب شوند که ضمن در نظر گرفتن ویژگیهای روانسنجی هر خرده آزمون و مؤلفههای تعیینکننده آنها، اختلاف نمره مشاهده شده هر داوطلب با نمره واقعی که بیانگر توانایی واقعی داوطلب است را حداقل نماید. به عبارت دیگر چارچوب تصمیمگیری بر مبنای ملاحظات مختلف نظیر روایی محتوا (اعتبار)، دفعات آزمون، پایایی و ... طراحی میشود. برای به دست آوردن حداکثر پایایی در نمره مرکب روشهای مختلفی در چند دهه اخیر پیشنهاد شده است. این روشها به دو دسته کلی، روشهای ضمنی و عینی تقسیم میشوند. روشهای ضمنی شامل جمع کردن نمرات خام و مدلبندی سئوال- پاسخ و روشهای عینی شامل وزنی کردن مؤلفهها به وسیله میزان دشواری سئوالات، تخصیص وزنها به نمرات مؤلفهها بر مبنای ماکسیمم اندازه پایایی، و وزنی کردن مؤلفهها بر اساس ماکسیمم کردن روایی نمرات مرکب است. در این مقاله، رویکرد به دست آوردن حداکثر پایایی را در دو نظریه کلاسیک آزمونسازی و نظریه سئوال- پاسخ معرفی و ضمن بیان نقاط ضعف و قوت هر روش، برآورد پایایی نمره مرکب و خطای استاندارد اندازهگیری در این روشها برای دادههای شبیهسازی شده بررسی خواهیم کرد
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Comparing the Methods of Assigning Optimum Weights to the Components of Composite Tests
چکیده انگلیسی مقاله
An important issue in obtaining the score in a composite test is the status of combining to combine different component scores of the test to compute the total scores of examinees. These weights should be selected in a manner that not only considers the psychometric properties of each component and their determining elements, but also minimizes the difference between the observed score and the real score of each examinee which explains his/her real ability. In other words, the framework of decision-making is designed with respect to different considerations such as validity, test times, reliability, etc. There have been suggestions for obtaining to obtain the maximum reliability of composite scores in the last few decades. These include the implicit approach and the explicit approach. The implicit approach involves adding the raw scores and using IRT model. The explicit approach involves weighting the components by the difficulty of the items, assigning the weights to component scores based on the reliability measures of the components, and weighting the components by maximizing the validity of the composite scores. In this paper, we introduce the approach of obtaining the maximum reliability in Classical Test Theory and Item Response Theory. Besides considering the pros and cons of each method, we investigate the estimates of the reliability and the standard error of measurement of the composite scores for data in a simulation study
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
امیدعلی آقابابایی |
پژوهشگر سازمان سنجش آموزش کشور
سازمان اصلی تایید شده
: سازمان سنجش
ابراهیم خدایی |
دانشیار سازمان سنجش آموزش کشور
سازمان اصلی تایید شده
: سازمان سنجش
سیما نقی زاده |
استادیار سازمان سنجش آموزش کشور
سازمان اصلی تایید شده
: سازمان سنجش
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_14973_12fbb2f4ed504a936848579376fc2e03.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213269.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات