این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۹۳-۱۰۹
عنوان فارسی
ارزیابی تولید علم در ۱۷ کشور در حال توسعه در پنج سال اول قرن ۲۱
چکیده فارسی مقاله
این مقاله، بخشی از پژوهشی است که به منظور ارزیابی تلاشهای علمی 17 کشور در حال توسعه در راستای تولید علم در پنج سال اول قرن 21 صورت گرفته است. نتایج نشان دادند که سرانه درآمد با 70%، توسعه زیرساختهای فنّاوری مثل ضریب نفوذ اینترنت 72% بیشترین سهم در تولید علم دارند و از طرف دیگر نرخ خالص ثبتنام در سطح آموزش عالی که مهمترین مؤلفه مورد نیاز است با 25% کمترین تأثیر در تولید علم داشته است. بر اساس دادهها ایران در بین این 17 کشور تقریباً دارای رتبه دهم در تولید علم است. اگر چه رشد تولیدات علمی این کشورها افزایش زیادی داشته است اما پیشرفت آنها هنوز قابل مقایسه با کشورهای توسعه یافته نیست چون تولید علم اولیه آنها در سطح پایینی قرار داشته است (بنیاد ملی علوم، 2002). به هر حال در صورت عدم تغییر در سیاستگذاریهای کلان علمی مانند عدم خصوصیسازی دانشگاهها و ارتباط با بازار تجاری و اصرار بر برنامهریزیهای غیر واقعبینانه و بدون انعطاف، جایگاه ایران روی یک پیوستار رقابتی در درازمدت ثابت خواهد ماند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Evaluation Science Production in 17 Developing Countries
چکیده انگلیسی مقاله
This article evaluated the scientific efforts of 17 developing countries in science production during the first five years of 21 century. The results show that GNI with 70% and technological infrastructures such as internet impact factor with 72% possess the most impact in science production. On the other hand, the gross enrolment rate at higher education level which is considered as the most important component has been the least effect on science production with 25%. According to data among the 17 countries rank of Iran in science production is 10. Although there has been notable increase in science production of such countries, they are not comparable with developed countries yet since the position of their initial science production has been at a low level. However, if the scientific macro policy of such countries does not alter and they still insist on the current unreal and inflexible programming, we cannot expect any changes in the status of Iran at the competitive continuum in a long term.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سلیمان ذوالفقارنسب |
کارشناس ارشد مرکز تحقیقات، ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزشی سازمان سنجش
سازمان اصلی تایید شده
: سازمان سنجش
نشانی اینترنتی
http://jresearch.sanjesh.org/article_14975_d83d986321979f42696b610587e3c223.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1117/article-1117-213271.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات