این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۱۶۹-۱۵۱

عنوان فارسی مقایسه دو روش تدریس سخنرانی و ایفای نقش در درس رفتار سازمانی: در دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: نظام آموزش هر کشور موظف است شرایط لازم را برای رشد و پیشرفت فراگیران ایجاد کند و تمام استعدادهای افراد را در زمینه¬های گوناگون به شکل هماهنگ آماده سازد. یادگیری فعال وادار کردن فراگیران به انجام فعالیت¬های خود با بهره گیری از نگرش¬ها و تفکرات می¬باشد که از طریق روش تدریس ایفای نقش حاصل می¬شود. لذا این مطالعه با هدف مقایسه دو روش تدریس ایفای نقش و سخنرانی در درس رفتار سازمانی دانشجویان مدیریت خدمات بهداشتی درمانی تهیه و تدوین و ارائه شده است. روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت مداخله¬ای–تحلیلی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان سال سوم رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشکده¬ی پیراپزشکی دانشگاه علوم تهران به تعداد 150 نفر که در زمان انجام این پژوهش درحال گذراندن درس رفتار سازمانی بودند تشکیل می¬داد که به دو گروه آزمون و کنترل هریک به تعداد 25 نفر تقسیم شدند. داده¬های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه یادگیری فعال، پرسشنامه¬های رضایت سنجی دانشجویان از روش¬های تدریس سخنرانی و ایفای نقش و همچنین دو نوع چک لیست مدیر استاندارد و ارزیابی سناریوهای تهیه شده جمع آوری گردید و با استفاده از نرم افزار spss مورد تحلیل قرار گرفت و جهت ارائه نتایج توصیفی از درصد، میانگین و انحراف معیار و برای نتایج تحلیلی از آزمون¬های کلوموگروف اسمیرنوف جهت تعیین نرمال بودن داده¬ها، تی دو نمونه¬ای و من ویتنی استفاده شد. نتایج: بین تدریس درس رفتار سازمانی با شیوه ایفای نقش و یادگیری فعال (001/0>P)، رضامندی دانشجویان از این شیوه (001/0>P) و نمرات کسب شده توسط دانشجویان (001/0>P) ارتباط معناداری وجود داشت. در نتیجه دانشجویان گروه ایفای نقش میانگین نمره بالاتری در مقایسه با دانشجویان گروه سخنرانی در امتحان پایان ترم درس رفتار سازمانی داشتند. همچنین میزان رضایت دانشجویان از روش تدریس ایفای نقش در مقایسه با روش سخنرانی بیشتر بود و این گروه نمره بالاتری از نظر یادگیری فعال نسبت به گروه سخنرانی به دست آورد. نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه روش تدریس ایفای نقش موجب افزایش نمرات کسب شده، افزایش رضایت مندی و یادگیری فعال می¬شود، لذا استفاده از این روش در تدریس دروس رشته¬های مختلف علوم پزشکی توصیه می¬شود. واژه‌های کلیدی: ایفای نقش، سخنرانی، یادگیری فعال، روش تدریس، دانشجو  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ایفای نقش، سخنرانی، یادگیری فعال، روش تدریس، دانشجو

عنوان انگلیسی The Comparison betweem Lecturing and Role Playing Teaching Styles in Organizational Behavior Course: A Study in Tehran University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Educational system of any country should establish the appropriate status for the development of learners and flourish all attitudes of people to learn and educated. Therefore, this research was aimed to compare role playing and lecturing teaching styles through organizational behaviour among health care management students. Methods: This was a interventional-analytical research. The research population was all third year students of health care management in school of Allied Medical Sciences, Tehran University of Medical Sciences in 150 persons who were conducted organizational behaviour lesson while doing this research, divided into 25 students in each test and control groups. The required data collected using active learning, Students satisfaction questionnaires of lecturing and role playing teaching styles, and two types of checklists including standard manager and scenarios assessment and analysed by SPSS software for presentation of percent, average, and standard deviation as descriptive results, and Kolmogrov-Smirnov to determine data normalization, two sample T-Test and Mann-Whitney as analytical results. Result: There were significant correlation between role playing teaching style and active learning (P< 0.001), rate of students' satisfaction (P< 0.001), and the average grade of students' course (P< 0.001). Thus, the average grade of role playing students group was more than lecturing group at the final exam of organizational behaviour course. Also, the satisfaction rate of role playing students group and their rate of active learning were more than lecturing group. Conclusion: Considering with increased average of course score, students' satisfaction and rate of active learning, it is recommended to use this teaching style for medical sciences different courses. Keywords: Scenario Role Playing, Lecturing, Active Learning, Teaching Style, Student  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین درگاهی | Hossein Dargahi
Professor, School of Public Health, Department of ManagementSciences and Health Economics, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran [Corresponding author] 2 Health Information Management Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استاد، دانشکده بهداشت، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران(نویسنده مسئول)

سوسن رحیمی | Susan Rahimi
Master of Sciences in Health Care Management, School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

گلسا شهام | Golsa Shaham
Master of Sciences in Health Care Management, School of Allied Medical Sciences, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

زینب رجب نژاد | Zeynab Rajab nezhad
Master of Sciences in Excutive Management, School of Allied Medical Sciences, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-978-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-2134602.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات