این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۱۸۱-۱۷۰

عنوان فارسی کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان پزشکی در سه مقطع علوم پایه، کارآموزی و کارورزی در دانشگاه علوم پزشکی البرز
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مدل سروکوال از جمله مدل های متداول ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی می باشد. پژوهش حاضر به منظور بررسی وضعیت کیفیت خدمات آموزشی بر اساس مدل سروکوال از دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز در سه مقطع علوم پایه، کارآموزی و کارورزی انجام شد. روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی (توصیفی– تحلیلی) بود که در آن 332 نفر از دانشجویان پزشکی در سه مقطع علوم پایه، کارآموزی و کارورزی به طور تصادفی وارد مطالعه شدند. داده ها با پرسشنامه 25 سوالی برگرفته از پرسشنامه استاندارد شده سروکوال گردآوری، و با استفاده از نرم افزار spss 24 و آمار توصیفی و آزمون های تی زوجی، تی مستقل، و آنالیز واریانس یک راهه تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که در تمامی ابعاد، و در مجموع کیفیت خدمات آموزشی بین انتظارات و ادراکات دانشجویان تفاوت معناداری وجود داشت و در هیچ یک، انتظارات آنها برآورده نشده بود. بیشترین فاصله مربوط به بعد تضمین و کمترین مقدار مربوط به بعد قابلیت اطمینان بود. بعلاوه، انتظارات دانشجویان در مقاطع مختلف در تمامی ابعاد غیر از بعد ملموس بودن، و کیفیت کلی خدمات با هم متفاوت بود. اما درک آنها تنها در دو بعد ملموس بودن و قابلیت اطمینان با هم تفاوت داشت. نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه، دانشجویان از وضعیت موجود دانشگاه ناراضی بوده و تا دستیابی به وضعیت مطلوب و رضایت دانشجویان به عنوان مشتریان اصلی خدمات آموزشی دانشگاه، فاصله زیادی وجود دارد و در بسیاری از موارد نیاز به بازنگری و بهبود شرایط وجود دارد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیفیت خدمات آموزشی، دانشجوی پزشکی،کارآموزی، کارورزی

عنوان انگلیسی Quality of Educational Services from the Viewpoint of Medical Students in three stages: Basic sciences, Externship and internship of Alborz University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The SERVQUAL model is one of the most common models used for assessing the quality of educational services. The purpose of this study was to investigate the quality of educational services based on SERVQUAL model in viewpoint of medical students of Alborz University of Medical Sciences in three stages: basic sciences, externship and internship.   Methods: The present study is a cross-sectional descriptive analytical study in which 332 medical students were enrolled in three stages: basic sciences, Externship and internship randomly. The data gathered using a questionnaire of 25 questions which was designed based on the standardized SERVQUAL questionnaire. Data were analyzed using descriptive statistics, paired t-test, independent t-test and one way ANOVA with Spss/20.   Results: The results showed that there was a significant difference between the expectations and perceptions of medical students in all aspects and in total score and their expectations had not been met. The maximum gap was related to the assurance dimension and the lowest gap was related to the reliability dimension. The overall gap was also 1.50. In addition, students' expectations at different stages were different in all aspects except tangible dimension and total quality of services. But their perception was different in two dimensions of tangible and reliabile.   Conclusion: According to the results of this study, the students are dissatisfied with the current condition in the university and there is a long way to accomplish the desired status and satisfaction of the students as the main customers of the University's educational services, and in many cases there is a need to evaluation and improves the conditions
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله روح انگیز نوروزی نیا | rohangiz Norouzinia
Instructor, School of Paramedical Sciences, ALborz University of Medical Sciences, Karaj, Iran; PhD Candidate in Health in Emergencies and Disaster, Management and Health Economic Research Center, School of Management and Medical Information Sciences, Isfahan university of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
1- مربی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران؛ دانشجوی دکتری سلامت در حوادث و بلایا، کمیته تحقیقات مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

محسن اعرابی | mohsen arabi
Assistant Professor, School of Medicine, ALborz University of Medical Sciences, Karaj, Iran.
استادیار، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، البرز، ایران

مجتبی هدایت یعقوبی | Mojtaba Hedayat Yaghoubi
Assistant Professor, School of Medicine, ALborz University of Medical Sciences, Karaj, Iran
استادیار، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، البرز، ایران

شهناز مجاهد | shahnaz Mojahed
Instructor, Midwifery Department, Nursing & Midwifry College, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
مربی، دانشکده پرستاری و مامایی، گروه مامایی، دانشگاه علوم پزشکی یزد، یزد ، ایران.

زهره قاضی وکیلی | Zohreh Ghazivakili
Msc in midwifery, Treatment Affairs, ALborz University of Medical Sciences, Karaj, Iran.
کارشناس ارشد مامایی، معاونت درمان، دانشگاه علوم پزشکی البرز، البرز، ایران

سمانه میرزائی | samaneh mirzaei
Department of Health in Emergencies and Disasters, School of Public Health, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
6- دانشجوی دکتری سلامت در حوادث و بلایا، دانشکده بهداشت، گروه سلامت در حوادث و بلایا، دانشگاه علوم پزشکی یزد، یزد، ایران.

مریم نصیریان | Maryam Nasirian
Assistant Professor, School of Public Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
استادیار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1061-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-2134603.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات