این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۱۹۶-۱۸۲
عنوان فارسی
بررسی نقش شبکههای اجتماعی مجازی و نگرش نسبت به آن بر سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش شبکههای اجتماعی مجازی و نگرش نسبت به آن بر سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام گرفت. روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد؛ جامعه آماری شامل دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بودند. با توجه به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 201 نفر از دانشجویان (71 مرد و 130 زن) انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی خدایاری و همکاران، پرسشنامه سرزندگی تحصیلی حسینچاری و دهقانیزاده استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای t مستقل، ضریب همبستگی پیرسون، واریانس یکراهه(ANOVA) و بوسیله نرم افزار آماری SPSS نسخه 22 تحلیل شد. نتایج: بین مدت عضویت در شبکههای اجتماعی و زمان اختصاص داده شده به شبکههای اجتماعی مجازی با سرزندگی تحصیلی دانشجویان رابطه معناداری وجود ندارد.(p> 0/01). استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری دارد(T= -2/11, p< 0/05). میزان سرزندگی تحصیلی دانشجویان پسر و دختر با هم تفاوت معناداری ندارد(T=0/48, p> 0/05). بین مؤلفه اطلاعرسانی و ارتباط آسان با سرزندگی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد(p< 0/05). نتیجه گیری: پیشنهاد میشود با تشکیل کارگاهها و دورههای آموزشی در دانشگاهها اقداماتی برای آشناسازی و فرهنگسازی درباره چگونگی استفاده علمی از شبکههای مجازی و آشنایی دانشجویان (بخصوص دانشجویان جدیدالورود) با انواع شبکههای علمی مجازی در جهت بهبود و تقویت یادگیری و سرزندگی تحصیلی دانشجویان تلاش نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Investigating the Role of Virtual Social Networks and Attitude to them on Academic Buoyancy of Students in Birjand University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
abstract Introduction:This study aimed to investigate The Role of Use Virtual Social Networks and Attitude to it on Academic Buoyancy Students' Birjand University of Medical Sciences. Method:This study is descriptive correlational. The study population included college of Paramedical students Birjand University of Medical Sciences. According to the random-stratified sampling method. A number of 201 students (71 males and 130 females) were selected. For data collection questionnaires of use of virtual social networks by Khodayari et al, academic buoyancy by Hosseinchari and Dhqanyzadh were used. Data were analyzed by use of independent T-tests, Pearson correlation, ANOVA and by SPSS software version 22. Result: The not have no significant difference between The term of membership in virtual social networks and The time allotted to virtual social networks with Academic Buoyancy of students(P >0/01). The use of virtual social networks have a significant difference between male and female students (T= -2/11 , p< 0/05). The Academic Buoyancy amount not have a no significant difference between male and female students(T= 0/48`, p> 0/05). There is a significant positive relationship between component information and communications easy with academic buoyancy variable(P < 0/05). Conclusion: It is recommended that use the workshops and training courses in university actions for orientation And culture About the practical use of virtual networks And familiarizing students (especially new students) with a variety of virtual networks in improving student learning And academic buoyancy.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ابوالقاسم رضوانی | abolghasem Rezvani
M.A. of Educational Research, Faculty of Educational and Psychology, Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran.
1- کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
علی اکبر عجم | aliakbar ajam
Assistant Professor, Faculty of Educational and Psychology, Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran
استادیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
محمود پناهی شهری | mahmood panahishahri
Assistant Professor, Faculty of Educational and Psychology, Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran.
3- استادیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
هادی محمدپور | hadi Mohammad pour
Assistant Professor, Shahid Beheshti Campus, Department of Educational Sciences, Khorasan Razavi University of Farhangian, Mashhad, Iran
استادیار، پردیس شهید بهشتی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی، مشهد، ایران.
فریدون رمضانی | fereydoon Ramazani
Instructor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran
مربی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1046-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-2134604.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات