این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۲۰۸-۱۹۷
عنوان فارسی
دورههای توانمندسازی بر اساس یادگیری مبتنی بر پروژه: راهکاری برای تحقق دانشپژوهی آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: دانشپژوهی آموزشی بهعنوان یکی از وظایف اعضای هیئتعلمی در دانشگاهها، شناخته شده است. لذا مطالعه حاضر با هدف طراحی برنامه توانمندسازی بر اساس رویکرد یادگیری مبتنی بر پروژه به منظور رشد مهارتهای دانشپژوهی آموزشی اعضای هیئتعلمی انجام شده است. روش بررسی: پروژه حاضر توسعه¬ای است و به منظور تدوین برنامه توانمندسازی 4 گام، شامل شناسایی مشکل و نیازسنجی، شناسایی اهداف کلی و اختصاصی، تعیین روشهای آموزشی و ارزیابی فراگیر انجام شده است. در این مطالعه به منظور بررسی نیازهای آموزشی از دیدگاه ذینفعان مختلف از تکنیک دلفی استفاده شده است. همچنین اسناد بالادستی و متون در رابطه با نقش دانش پژوهی اعضای هیئت علمی در دانشگاه¬های علوم پزشکی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از نیازسنجی، در راندهای دلفی تغییر یافته ارائه و نظرات متخصصین در رابطه با توانمندیهای مورد انتظار از اعضای هیئت علمی در حوزه دانش پژوهی تبیین شد. نتایج در پنل تخصصی بررسی و برنامه توانمندسازی براساس رویکرد مبتنی بر پروژه تدوین شد و بر اساس اجماع نظرات شرکت کنندگان نهایی شد. نتایج: در مطالعه حاضر 13 توانمندی دانش پژوهی آموزشی تدوین شد. برنامه توانمندسازی حاضر براساس رویکرد مبتنی بر پروژه طراحی شده است که شامل هدفگذاری برای یادگیری و کسب آمادگی لازم، جستجو برای یافتن مشکل و تدوین سؤال، هدایت جستجوگری برای یادگیری و حل مسئله/ مشکل، تحلیل دادهها و بازاندیشی بر آموختهها و انتشار آموختهها و بازخوردجویی است. نتیجهگیری: برنامه توانمندسازی اعضای هیئتعلمی بر اساس رویکرد یادگیری مبتنی بر پروژه میتواند امکان تحقق اهداف دانشپژوهی آموزشی را از طریق ایجاد فرصت بهکارگیری آموختهها و انتقال دانش به محیط واقعی فراهم سازد. لذا انجام مطالعات بیشتر جهت بررسی تاثیر آن بر توانمندی¬های اعضای هیئت علمی و توسعه موثر در سیستم¬های آموزشی توصیه می¬شود. واژههای کلیدی: یادگیری مبتنی بر پروژه، توانمندسازی اعضای هیئت علمی، دانش پژوهی آموزشی
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Faculty Development course based on Project-based Approach: A Strategy for Implementing Educational Scholarship in Universities of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The present study aimed to develop an empowerment course based on project-based learning to enhance scholar skills of faculty members. Methods: The program was developed in 4 steps consisted of problem identifications and needs assessment, identifying the goals and objectives, definition of teaching-learning and assessment methods. In the present study, the Delphi technique was applied to assess the needs in the viewpoints of different stakeholders. In addition, we reviewed the literature and documents related to the role of scholar among teachers in Universities of Medical Sciences. The results of the need assessment presented in expert panel. Scholar competencies were developed through modified Delphi technique. The faculty development program finalized based on project-based learning approach by consensus of the participants. Result: In the present study, 13 competencies of scholarship developed. The empowerment program was designed according to the project-based learning approach. The program included targeting for learning and preparations, searching for defining a problem and designing a question, guiding inquiry for learning and solving problem, analyzing data, reflection as well as the feedback seeking. Conclusion: The faculty empowerment program can provide situations to achieve the educational scholarship goals through applying the knowledge to the real educational environment. The future studies are recommended to assess the effect of the programs for the faculty competencies and improvement of educational programs in systems. Keywords: Project-based learning, Faculty development, Scholarship education, teaching, learning.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه کشمیری | fatemeh Keshmiri
Assistant Professor, Medical Education Department, Educational Development Center, Shahid Sadoghi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
استادیار، آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، ایران، یزد.
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-336-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-2134605.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات