این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۲۱۹-۲۰۹
عنوان فارسی
بررسی ارتباط بین عوامل تنشزای آموزش بالینی و راهکارهای مقابله با استرس در دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان
چکیده فارسی مقاله
چکیده: مقدمه:آموزش بالینی اساسی ترین رکن در آموزش دانشجویان گروه پزشکی است. از این رو بررسی و حل مشکلات دانشجویان در این حیطه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی از مشکلات دانشجویان در محیط های آموزش بالینی، استرس است. دانشجویان برای غلبه بر تنشهای آموزش بالینی، برحسب ویژگیهای فردی ، راهبردهای گوناگونی را برمیگزینند که درصورت کارآمد بودن راهبردها میتوان اثرات مخرب استرس راکاهش داد. پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطه بین میزان عوامل تنشزایآموزش بالینی با راهکارهای مقابله بااسترس انجام گرفت. مواد وروشها:در این پژوهش توصیفی تحلیلی،جامعه پژوهش،دانشجویان پیراپزشکی همدان بودند که تعداد آنها 266 نفر برآورد شدوبهروش سرشماری انتخاب شدند. اطلاعات بااستفاده از پرسشنامههای عوامل تنشزای آموزش بالینی مریدی و شیوه های مقابله باشرایط پراسترس اندلرپارکر،ارزیابی شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کای دو، آنالیز همبستگی و آنالیزواریانس یامعادل ناپارامتری آن استفاده شد. یافته ها:در این مطالعه استرس دانشجویان درتمامی حیطههای تنشزا بهجز محیط آموزشی بالاترازمیانگین بود. بین راهکارهای مقابله بااسترس، راهکار مسئله مدار بالاترین نمره راداشت. از میان حیطه های عوامل تنش زا در بین دانشجویان پیراپزشکی، حیطه ارتباطات بین فردی با هر سه راهکار مقابله ای ارتباط مستقیم و معناداری داشت. همچنین میان رشته تحصیلی دانشجویان و راهبردهای مقابله با استرس ارتباط معناداری وجود نداشت در حالیکه بین علاقه دانشجویان به رشته تحصیلی خود و راهبرد مسئله مدار ارتباط معناداری وجود داشت. دانشجویان رشته اتاق عمل استرس بیشتری را درمحیط بالینی گزارش نمودند. نتیجه گیری: اکثریت دانشجویان محیط آموزش بالینی را پرتنش دانسته وبه منظور کاهش استرس خودراهبردمسئله مدار را به کار میگیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش بالینی، استرسورها، استراتژی مقابله، پیراپزشکی
عنوان انگلیسی
Relationship between Clinical Education Stressors and Coping Strategies in Paramedic Students of Hamadan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract: Introduction: Clinical training is the most important part of medical science student which has effect on sudent's performance. Stress is one of the problems in this area.Students for overcoming stresses of clinical education, choose different strategies that they are influenced by different factors such as individual feature. Destructive effect of stress will reduce by electing effective coping strategies. Therefore this study was done to determine the correlation between clinical stressors with coping strategies among paramedical students. Material and Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted with 266 Hamadan paramedical students. A questionnaire packet, including demographics, Moridi's clinical stressors scale and Endler & Parker's stress coping strategy questionnaire were administered to students. Chi-square test, correlation analysis and analysis of variance or its nonparametric equivalence were used to analyze the data. Results: Student's stress was more than the average in all domains except educational environment.Among stress coping strategies, problem solving strategy has got the highest score. According to ANOVA test, there is positive and significant relation between inter-personal communication and all tree coping strategies meanwhile humiliating experiences just had relation with emotion solving strategy and educational environment had significant relation with avoidance based strategy. Coping stratrgies had no relation with student's major but it had significant relation with student's interest. Operating room student perceived the highest stress in clinical environment. Conclusions: most of the sudents perceived high stress in clinical training environment and they used problem solving stratrgy to overcome their stress.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Clinical, Education Stressors, coping strategy, paramedic
نویسندگان مقاله
شیما بهرامی جلال | shima bahrami jalal
Master of Science in Operating Room, Department of Operative Medicine, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، گروه اتاق عمل، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
مهناز مقدری کوشا | mahnaz moghadarikoosha
Instructor, Department of Operating Room, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran.
مربی، دانشکده پیراپزشکی، گروه اتاق عمل، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
قدرت اله روشنایی | ghodratollah roshanaei
Associate Professor, Faculty of Health, Department of Biostatistics, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
دانشیار، دانشکده بهداشت، گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1034-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-2134606.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات