این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۲۲۸-۲۲۰

عنوان فارسی بررسی دیدگاه دانشجویان علوم پایه در مورد عوامل تأثیرگذار بر میزان حضور دانشجو در کلاس و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی آنها در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (۱۳۹۶)
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مطالعه حاضر با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان علوم پایه در مورد عوامل تأثیرگذار بر حضور در کلاس و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی آنها، و همچنین بررسی انگیزه و میزان حضور دانشجویان در کلاس­های دروس مختلف علوم پایه در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام گرفت. روش کار: این مطالعه توصیفی- تحلیلی بر روی247 نفر از دانشجویان علوم پایه صورت گرفت. برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ جهت تعیین سازگاری درونی استفاده شد (83/0) که نشان ­دهنده سازگاری درونی بالایی بود. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آمارهای توصیفی، آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج: از دیدگاه دانشجویان، حضور در کلاس تاثیر مثبتی بر یادگیری داشته و "عوامل مرتبط با استاد" و "علاقه دانشجو به موضوع درسی" بیشترین نقش را در حضور­شان داشت. علاوه برآن، بین "یادگیری مطالب درسی" و"کسب نمره بالاتر" با معدل دانشجویان ارتباط مثبت معنا داری وجود داشت (به ترتیب 273/0 r= و 207/0 r=). دروس فیزیولوژی، آناتومی، جنین­شناسی، ایمونولوژی و باکتری­شناسی شایع­ترین کلاس­هایی بودند که دانشجویان حضور خود را در آنها اعلام داشتند. نتیجه­ گیری: دانشجویان با معدل بالاتر، عمدتاً با انگیزه­های یادگیری مطالب و کسب نمره بالاتر در کلاس حاضر شده و حضور درکلاس­های دروس خاصی را در اولویت خود قرار می­دهند. با توجه به نقش تعیین کننده اساتید در حضور کلاسی دانشجویان، استفاده از این گونه اطلاعات  به منظور ارزشیابی اساتید و بررسی میزان موفقیت سیستم آموزشی پیشنهاد می­گردد.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، دانشجویان علوم پایه، حضور و غیاب، ارزشیابی اساتید

عنوان انگلیسی Viewpoints of Basic Science Students about the Affecting Factors on Class Attendance and its Correlation with Their Academic Performance in Kermanshah University of Medical Sciences (2018)
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The aim of current study was evaluation of the viewpoints of basic science students about the affecting factors on class attendance and its correlation with their academic performance, and also survey of the motivation and attendance rate of the students in different basic sciences classes in Kermanshah University of Medical Sciences. Methods: This descriptive-analytical study was conducted on 247 basic sciences students. Cronbach's alpha coefficient was used for evaluation of reliability and internal consistency of questionnaire which showed a high level of internal consistency (0.83). Descriptive statistics, Pearson correlation coefficient test, and regression analysis were used for statistical analysis of data. Results: According to the students' viewpoints, class attendance had a positive effect on learning, and "teacher's related factors" and "the students' attitude toward the course's subject" had the most important role in their attendance. Furthermore, there was a significant positive correlation between the students' grades and "learning of lesson's contents", and "taking higher scores" (r=0.273 and r=0.207 respectively). According to student's announcement, the most common classes which they participate in were physiology, anatomy, embryology, epidemiology and bacteriology. Conclusion: The students with higher grades mostly attended in classes with the motivation of learning and taking higher grades, and they prioritize attending in specific classes. Due to the teachers' determinant role in students' class attendance, the using of this information is suggested for evaluation of teachers and the success rate of the educational system.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله داریوش شکیبایی | Dareuosh Shackebaei
Associate Professor of Physiology, Medical Biology Research Center, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran.
دانشیار فیزیولوژی، مرکز تحقیقات بیولوژی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

نیکی کاویانی | Nikki Kavyani
Medical Student, Medical School, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
دانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

مهوش حصاری | Mahvash Hesari
Master Science of Cellular and Molecular Biology, Medical Biology Research Center, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
3- کارشناس ارشد بیولوژی سلولی و ملکولی، مرکز تحقیقات بیولوژی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

منصور رضایی | Mansour Rezaei
Professor of Biostatistics, Social Development and Health Promotion Center, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
استاد آمار زیستی، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.

یحیی صفری | Yahya Safari
Associate Professor oF Curriculum Planning, Research Center for Environmental Determinants of Health, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran.
دانشیار برنامه ریزی درسی، مرکز تحقیقات عوامل محیطی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.

فاطمه رمضانی علی اکبری | Fatemeh Ramezani Aliakbari
PhD of Physiology, Medical Biology Research Center, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran.
دکترای فیزیولوژی، مرکز تحقیقات بیولوژی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1049-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-2134607.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات