این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مطالعات باستان شناسی
، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۴۷-۶۳
عنوان فارسی
یک، دو، سه: چگونه دستساختههای سنگی را بشماریم؟ مطالعۀ روشهای شمارش دستساختههای سنگی شکسته با استفاده از بازسازی تجربی الگوهای شکستگی
چکیده فارسی مقاله
مجموعه دستساختههای سنگی را پیش از آن که باستانشناسان کشف و گردآوری کنند، همچون سایر دادههای باستانشناسی در طی زمان و در بستر خود دچار تغییراتی میشوند که یکی از عمدهترین آنها شکستگی است. گرچه واضح است که دستساختههای سنگی دچار شکستگی میشوند، یافتن روشی برای تخمین ترکیببندی اولیه مجموعه دستساختهها پیش از شکستگی دشوار است. در این نوشتار به این مسئله پرداخته شده است که برای شمارش دستساختههای سنگی باید از روشهای خاصی پیروی کرد و روشهای کنونی شمارش دستساختههای سنگی توضیح داده شده و علاوه بر آن، روش جدیدی برای شمارش تراشههای شکسته معرفی شده است. با استفاده از مطالعات تجربی، هفت مجموعه دستساختههای سنگی در معرض عوامل شکستگی قرار گرفتهاند و سپس روشهای مختلف شمارشی برای شمارش قطعات شکسته آنها استفاده شده است تا مشخص شود کدام روشها در شمارش مجموعه دستساختههای سنگی شکسته و تخمین تعداد دستساختهها پیش از آن که دچار شکستگی شوند، دقت بیشتری دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دستساختههای سنگی شکسته، تافانومی، روشهای شمارش،
عنوان انگلیسی
One, Two, and Three: How to Count the Real Number of Archaeological Chipped Stones? An Experimental Investigation on the Counting Methods of Fragmentary Chipped Stones
چکیده انگلیسی مقاله
Chipped stones, like many other archaeological artifacts, change in their original context. One of the most important changes is breakage. Although it is clear that chipped stones which are gathered by archaeologists might have been broken, there have been few discussions made on the estimating the original number of chipped stones before breaking. In this article we have introduced different methods of counting broken fragments of chipped stones when refitting is impossible. Seven different assemblages of chipped stones have been experimentally broken and their fragments have been counted by using different methods in order to find the competible methods to count fragments of chipped stones in an archaeological assemblages.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مژگان جایز |
پژوهشگر پسادکتری دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
حامد وحدتی نسب | vahdati nasab
دانشیار گروه باستان شناسی دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://jarcs.ut.ac.ir/article_56670_93643068998e27fc90ba12b5c9ceccc2.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1121/article-1121-213516.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات