این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مطالعات برنامه ریزی آموزشی
، جلد ۴، شماره ۷، صفحات ۱۱-۳۰
عنوان فارسی
اجتماعات علمی در آموزش و پرورش: بررسی جایگاه گروههای آموزشی و انجمنهای علمی نزد معلمان آموزش و پرورش شهر ساری
چکیده فارسی مقاله
اجتماع علمی در نظام آموزش و پروش ایران با شکلگیری گروههای آموزشی و انجمنهای علمی هویت واقعی پیدا کرده است. با توجه به خلا تحقیقاتی و نیز اهمیت و کارکردهای چندگانه ی اجتماع علمیِ رسمی و غیررسمی در نظام آموزش و پروش، هدف اصلی این مطالعه بررسی جایگاه گروههای آموزشی و انجمنهای علمی نزد معلمان آموزش و پرورش در شهرستان ساری است. این مطالعه به روش پیمایشی انجام شده است و اطلاعات آن از طریق پرسشنامه جمع آوری گردیده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان نواحی 1 و 2 شهرستان ساری بوده است. حجم نمونه آماری 276 نفر و به شیوه نمونهگیری طبقهای نامتناسب انتخاب شده است. برخی از یافتههای مهم این مطالعه عبارتند از: میزان آشنایی معلمان با وظایف و اختیارات گروههای آموزشی و انجمنهای علمی پایین هست, رابطه معنیداری بین سن پاسخگویان و مشارکت در گروههای آموزشی وجود دارد، اما این رابطه برای مشارکت در انجمنهای علمی معلمان معنیدار نیست، مردان نسبت به زنان مشارکت بیشتری در گروههای آموزشی و انجمنهای علمی معلمان دارند؛ بین سابقه خدمت و مشارکت در گروههای آموزشی یک رابطه منفی معنیداری وجود دارد اما رابطه معنیداری بین سابقه خدمتی و مشارکت در انجمنهای علمی معلمان وجود نداشته است, بین مقطع تدریسی معلمان و میزان مشارکت آنها در گروههای آموزشی و انجمنهای علمی معلمان رابطه معنیداری وجود نداشته است، اما بین مدرک تحصیلی معلمان و مشارکت آنها در گروههای آموزشی رابطه معنی داری وجود دارد. افراد با تحصیلات بالاتر مشارکت بیشتری در گروههای آموزشی داشتهاند، ولی سطح تحصیلات معلمان با مشارکت آنها در انجمنهای علمی رابطه معنیداری نداشته است. میزان آشنایی معلمان با وظایف و اختیارات این اجتماعات علمی و نیز اعتقاد این معلمان به مفید بودن این اجتماعات دو عامل عمده و مهم برای میزان مشارکتشان در این اجتماعات است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
اجتماعات علمی در آموزش و پرورش: بررسی جایگاه گروههای آموزشی و انجمنهای علمی نزد معلمان آموزش و پرورش شهر ساری
چکیده انگلیسی مقاله
اجتماع علمی در نظام آموزش و پروش ایران با شکلگیری گروههای آموزشی و انجمنهای علمی هویت واقعی پیدا کرده است. با توجه به خلا تحقیقاتی و نیز اهمیت و کارکردهای چندگانه ی اجتماع علمیِ رسمی و غیررسمی در نظام آموزش و پروش، هدف اصلی این مطالعه بررسی جایگاه گروههای آموزشی و انجمنهای علمی نزد معلمان آموزش و پرورش در شهرستان ساری است. این مطالعه به روش پیمایشی انجام شده است و اطلاعات آن از طریق پرسشنامه جمع آوری گردیده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان نواحی 1 و 2 شهرستان ساری بوده است. حجم نمونه آماری 276 نفر و به شیوه نمونهگیری طبقهای نامتناسب انتخاب شده است. برخی از یافتههای مهم این مطالعه عبارتند از: میزان آشنایی معلمان با وظایف و اختیارات گروههای آموزشی و انجمنهای علمی پایین هست, رابطه معنیداری بین سن پاسخگویان و مشارکت در گروههای آموزشی وجود دارد، اما این رابطه برای مشارکت در انجمنهای علمی معلمان معنیدار نیست، مردان نسبت به زنان مشارکت بیشتری در گروههای آموزشی و انجمنهای علمی معلمان دارند؛ بین سابقه خدمت و مشارکت در گروههای آموزشی یک رابطه منفی معنیداری وجود دارد اما رابطه معنیداری بین سابقه خدمتی و مشارکت در انجمنهای علمی معلمان وجود نداشته است, بین مقطع تدریسی معلمان و میزان مشارکت آنها در گروههای آموزشی و انجمنهای علمی معلمان رابطه معنیداری وجود نداشته است، اما بین مدرک تحصیلی معلمان و مشارکت آنها در گروههای آموزشی رابطه معنی داری وجود دارد. افراد با تحصیلات بالاتر مشارکت بیشتری در گروههای آموزشی داشتهاند، ولی سطح تحصیلات معلمان با مشارکت آنها در انجمنهای علمی رابطه معنیداری نداشته است. میزان آشنایی معلمان با وظایف و اختیارات این اجتماعات علمی و نیز اعتقاد این معلمان به مفید بودن این اجتماعات دو عامل عمده و مهم برای میزان مشارکتشان در این اجتماعات است.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://eps.journals.umz.ac.ir/article_1197_232.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1124/article-1124-213634.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات