این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مطالعات برنامه ریزی آموزشی
، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۱۳۱-۱۶۲
عنوان فارسی
مؤلفههای سازنده شایستگیهای مهارت آموختگان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر به شناسایی مؤلفههای سازنده شایستگیهای عام مهارت آموختگان مراکز آموزش فنی وحرفهای کشور از دیدگاه رؤسای مراکز مذکور و مربیان آموزش در صنایع می پردازد. حجم نمونه معرف با استفاده ازجدول اچ اس بولا، به تعداد 537 نفر( 250 نفر رئیس مرکز و 287 نفر مربی آموزش در صنایع) و براساس روش نمونه گیری تصادفی طبقهای تعیین شد. ابزار سنجش را یک پرسشنامه 160 سوالی محقق ساخته تشکیل میدهد که الگوی شایستگی اتا پایه اولیه آن را تشکیل می داد، به مدد نظریات و یافتههای پژوهشهای پیشین، شاخصهایی از آن مورد جرح و تعدیل قرار گرفته و با استفاده از تکنیک دلفی و نظرسنجی از خبرگان در حوزه شایستگی، مورد تأئید قرارگرفت. اعتبار ابزار سنجش به وسیله آلفای کرونباخ محاسبه شده است که مقدار اعتبار کل پرسشنامه برابر با 0.995 است. روایی ابزار سنجش، روایی سازه است که به وسیله تحلیل عاملی محاسبه شد که از بار عاملی نسبتاً بالایی برخوردار بودولی 45 سوال به علت وجود اشتراکات بین 3یا 4 عامل حذف شد. از آزمون آماری تحلیل عاملی اکتشافی به روش مولفههای اصلی استفاده شد. نتایج این آزمون بیانگر مطالب زیراست:یافتههای پژوهش بیانگر آن است که در مجموع 4 عامل شامل 115 شاخص برای شایستگیهای عام مهارت آموختگان مراکز آموزش فنی و حرفهای استخراج شد که به ترتیب اهمیت و اولویت عبارتند از: عامل اول: شایستگیهای محیط کار(20.216درصد)که شامل 50 شاخص است. عامل دوم: شایستگیهای دانش-کسب و کار(16.207)که شامل 25 شاخص است. عامل سوم: شایستگیهای فردی(14.183 درصد) که شامل 25شاخص است. عامل چهارم: شایستگیهای تحصیلی(12.522)که شامل 15شاخص است. در مجموع این 4 عامل 63.127 درصد شایستگیهای مهارت آموختگان مراکز آموزش فنی و حرفه ای کشور را تبیین میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
مؤلفههای سازنده شایستگیهای مهارت آموختگان
چکیده انگلیسی مقاله
پژوهش حاضر به شناسایی مؤلفههای سازنده شایستگیهای عام مهارت آموختگان مراکز آموزش فنی وحرفهای کشور از دیدگاه رؤسای مراکز مذکور و مربیان آموزش در صنایع می پردازد. حجم نمونه معرف با استفاده ازجدول اچ اس بولا، به تعداد 537 نفر( 250 نفر رئیس مرکز و 287 نفر مربی آموزش در صنایع) و براساس روش نمونه گیری تصادفی طبقهای تعیین شد. ابزار سنجش را یک پرسشنامه 160 سوالی محقق ساخته تشکیل میدهد که الگوی شایستگی اتا پایه اولیه آن را تشکیل می داد، به مدد نظریات و یافتههای پژوهشهای پیشین، شاخصهایی از آن مورد جرح و تعدیل قرار گرفته و با استفاده از تکنیک دلفی و نظرسنجی از خبرگان در حوزه شایستگی، مورد تأئید قرارگرفت. اعتبار ابزار سنجش به وسیله آلفای کرونباخ محاسبه شده است که مقدار اعتبار کل پرسشنامه برابر با 0.995 است. روایی ابزار سنجش، روایی سازه است که به وسیله تحلیل عاملی محاسبه شد که از بار عاملی نسبتاً بالایی برخوردار بودولی 45 سوال به علت وجود اشتراکات بین 3یا 4 عامل حذف شد. از آزمون آماری تحلیل عاملی اکتشافی به روش مولفههای اصلی استفاده شد. نتایج این آزمون بیانگر مطالب زیراست:یافتههای پژوهش بیانگر آن است که در مجموع 4 عامل شامل 115 شاخص برای شایستگیهای عام مهارت آموختگان مراکز آموزش فنی و حرفهای استخراج شد که به ترتیب اهمیت و اولویت عبارتند از: عامل اول: شایستگیهای محیط کار(20.216درصد)که شامل 50 شاخص است. عامل دوم: شایستگیهای دانش-کسب و کار(16.207)که شامل 25 شاخص است. عامل سوم: شایستگیهای فردی(14.183 درصد) که شامل 25شاخص است. عامل چهارم: شایستگیهای تحصیلی(12.522)که شامل 15شاخص است. در مجموع این 4 عامل 63.127 درصد شایستگیهای مهارت آموختگان مراکز آموزش فنی و حرفه ای کشور را تبیین میکند.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://eps.journals.umz.ac.ir/article_810_173.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات