این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات برنامه ریزی آموزشی، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۱۳۱-۱۶۲

عنوان فارسی مؤلفه‏های سازنده شایستگی‏های مهارت آموختگان
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر به شناسایی مؤلفه‏های سازنده شایستگی‏های عام مهارت آموختگان مراکز آموزش فنی وحرفه‏ای کشور از دیدگاه رؤسای مراکز مذکور و مربیان آموزش در صنایع می پردازد. حجم نمونه معرف با استفاده ازجدول اچ اس بولا، به تعداد 537 نفر( 250 نفر رئیس مرکز و 287 نفر مربی آموزش در صنایع) و براساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه‏ای تعیین شد. ابزار سنجش را یک پرسشنامه 160 سوالی محقق ساخته تشکیل می‏دهد که الگوی شایستگی اتا پایه اولیه آن را تشکیل می داد، به مدد نظریات و یافته‏های پژوهش‏های پیشین، شاخص‏هایی از آن مورد جرح و تعدیل قرار گرفته و با استفاده از تکنیک دلفی و نظرسنجی از خبرگان در حوزه شایستگی، مورد تأئید قرارگرفت. اعتبار ابزار سنجش به وسیله آلفای کرونباخ محاسبه شده است که مقدار اعتبار کل پرسشنامه برابر با 0.995 است. روایی ابزار سنجش، روایی سازه است که به وسیله تحلیل عاملی محاسبه شد که از بار عاملی نسبتاً بالایی برخوردار بودولی 45 سوال به علت وجود اشتراکات بین 3یا 4 عامل حذف شد. از آزمون آماری تحلیل عاملی اکتشافی به روش مولفه‏های اصلی استفاده شد. نتایج این آزمون بیانگر مطالب زیراست:یافته‏های پژوهش بیانگر آن است که در مجموع 4 عامل شامل 115 شاخص برای شایستگی‏های عام مهارت آموختگان مراکز آموزش فنی و حرفه‏ای استخراج شد که به ترتیب اهمیت و اولویت عبارتند از: عامل اول: شایستگی‏های محیط کار(20.216درصد)که شامل 50 شاخص است. عامل دوم: شایستگی‏های دانش-کسب و کار(16.207)که شامل 25 شاخص است. عامل سوم: شایستگی‏های فردی(14.183 درصد) که شامل 25شاخص است. عامل چهارم: شایستگی‏های تحصیلی(12.522)که شامل 15شاخص است. در مجموع این 4 عامل 63.127 درصد شایستگی‏های مهارت آموختگان مراکز آموزش فنی و حرفه ای کشور را تبیین می‏کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی مؤلفه‏های سازنده شایستگی‏های مهارت آموختگان
چکیده انگلیسی مقاله پژوهش حاضر به شناسایی مؤلفه‏های سازنده شایستگی‏های عام مهارت آموختگان مراکز آموزش فنی وحرفه‏ای کشور از دیدگاه رؤسای مراکز مذکور و مربیان آموزش در صنایع می پردازد. حجم نمونه معرف با استفاده ازجدول اچ اس بولا، به تعداد 537 نفر( 250 نفر رئیس مرکز و 287 نفر مربی آموزش در صنایع) و براساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه‏ای تعیین شد. ابزار سنجش را یک پرسشنامه 160 سوالی محقق ساخته تشکیل می‏دهد که الگوی شایستگی اتا پایه اولیه آن را تشکیل می داد، به مدد نظریات و یافته‏های پژوهش‏های پیشین، شاخص‏هایی از آن مورد جرح و تعدیل قرار گرفته و با استفاده از تکنیک دلفی و نظرسنجی از خبرگان در حوزه شایستگی، مورد تأئید قرارگرفت. اعتبار ابزار سنجش به وسیله آلفای کرونباخ محاسبه شده است که مقدار اعتبار کل پرسشنامه برابر با 0.995 است. روایی ابزار سنجش، روایی سازه است که به وسیله تحلیل عاملی محاسبه شد که از بار عاملی نسبتاً بالایی برخوردار بودولی 45 سوال به علت وجود اشتراکات بین 3یا 4 عامل حذف شد. از آزمون آماری تحلیل عاملی اکتشافی به روش مولفه‏های اصلی استفاده شد. نتایج این آزمون بیانگر مطالب زیراست:یافته‏های پژوهش بیانگر آن است که در مجموع 4 عامل شامل 115 شاخص برای شایستگی‏های عام مهارت آموختگان مراکز آموزش فنی و حرفه‏ای استخراج شد که به ترتیب اهمیت و اولویت عبارتند از: عامل اول: شایستگی‏های محیط کار(20.216درصد)که شامل 50 شاخص است. عامل دوم: شایستگی‏های دانش-کسب و کار(16.207)که شامل 25 شاخص است. عامل سوم: شایستگی‏های فردی(14.183 درصد) که شامل 25شاخص است. عامل چهارم: شایستگی‏های تحصیلی(12.522)که شامل 15شاخص است. در مجموع این 4 عامل 63.127 درصد شایستگی‏های مهارت آموختگان مراکز آموزش فنی و حرفه ای کشور را تبیین می‏کند.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://eps.journals.umz.ac.ir/article_810_173.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات