این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مطالعات برنامه ریزی آموزشی
، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۸۱-۱۰۳
عنوان فارسی
تبیین فرایند برنامهریزی علوم جغرافیایی در دانشگاههای ایران
چکیده فارسی مقاله
رشتۀ جغرافیا از جمله رشتههایی است که در دانشگاههای مختلف جهان از نظام علمی برخوردار است و در سالهای اخیر نیز گرایشهای مختلف آن رو به گسترش بوده است. بیشتر کشورها به دلیل نقشی که علوم جغرافیایی و جغرافیدانان میتوانند در توسعه، آمایش فضا، عدالت جغرافیایی، صلح و امنیت ایفا نمایند، به آن اهمیت داده و برنامهریزی و آموزش آن را در دانشگاهها جدی گرفتهاند. در ایران، «کمیتۀ برنامهریزی علوم جغرافیایی» که در وزارت «علوم، تحقیقات و فناوری» تشکیل شده است، مسوول اصلی برنامهریزی و ارتقا کیفیت آموزش این رشته در دانشگاهها است و اعضای این کمیته متشکل از اساتید علوم جغرافیایی انتخاب میشوند که برای برنامهریزی و سیاستگذاری آموزش علوم جغرافیایی در دانشگاهها، از تجربیات خود و دیگر کشورها استفاده میکنند. با توجه به اینکه طی 5 سال اخیر کمیته علوم جغرافیایی از حیث برنامهریزی و عملکرد، دچار تحول عمیقی گردیده است، در این مقاله نتایج و ماحصل این تحولات مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه نشان داد که تلاشهای انجام شده در این خصوص از یک طرف به بازنگری و به روز شدن تمامی برنامههای قدیمی علوم جغرافیایی در مقاطع مختلف منجر شده است. از طرفی دیگر، تعدادی از برنامههای جدید در زمینه تخصصها و گرایشهای جدید جغرافیایی، طراحی و تدوین شده است. بدون شک مجموعۀ این اقدامات در مرحلۀ عملیاتی خود به بهبود وضعیت و توسعۀ پایدار فضاهای زیست، بهینهسازی، بهره وری و مدیریت فضاها و مکانهای کشور کمک خواهد نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
علوم جغرافیائی، جغرافیا، برنامه ریزی، آموزش عالی، ایران،
عنوان انگلیسی
تبیین فرایند برنامهریزی علوم جغرافیایی در دانشگاههای ایران
چکیده انگلیسی مقاله
رشتۀ جغرافیا از جمله رشتههایی است که در دانشگاههای مختلف جهان از نظام علمی برخوردار است و در سالهای اخیر نیز گرایشهای مختلف آن رو به گسترش بوده است. بیشتر کشورها به دلیل نقشی که علوم جغرافیایی و جغرافیدانان میتوانند در توسعه، آمایش فضا، عدالت جغرافیایی، صلح و امنیت ایفا نمایند، به آن اهمیت داده و برنامهریزی و آموزش آن را در دانشگاهها جدی گرفتهاند. در ایران، «کمیتۀ برنامهریزی علوم جغرافیایی» که در وزارت «علوم، تحقیقات و فناوری» تشکیل شده است، مسوول اصلی برنامهریزی و ارتقا کیفیت آموزش این رشته در دانشگاهها است و اعضای این کمیته متشکل از اساتید علوم جغرافیایی انتخاب میشوند که برای برنامهریزی و سیاستگذاری آموزش علوم جغرافیایی در دانشگاهها، از تجربیات خود و دیگر کشورها استفاده میکنند. با توجه به اینکه طی 5 سال اخیر کمیته علوم جغرافیایی از حیث برنامهریزی و عملکرد، دچار تحول عمیقی گردیده است، در این مقاله نتایج و ماحصل این تحولات مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه نشان داد که تلاشهای انجام شده در این خصوص از یک طرف به بازنگری و به روز شدن تمامی برنامههای قدیمی علوم جغرافیایی در مقاطع مختلف منجر شده است. از طرفی دیگر، تعدادی از برنامههای جدید در زمینه تخصصها و گرایشهای جدید جغرافیایی، طراحی و تدوین شده است. بدون شک مجموعۀ این اقدامات در مرحلۀ عملیاتی خود به بهبود وضعیت و توسعۀ پایدار فضاهای زیست، بهینهسازی، بهره وری و مدیریت فضاها و مکانهای کشور کمک خواهد نمود.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://eps.journals.umz.ac.ir/article_776_172.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1124/article-1124-213681.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات