این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۲۲۹-۲۴۲

عنوان فارسی اثربخشی مداخلات خانواده‌محور بر نشانه‌های بالینی و مهارت‌های اجتماعی کودکان بیش‌فعال
چکیده فارسی مقاله زمینه وهدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی مداخلات خانواده­محور بر نشانگان بالینی و مهارت­های اجتماعی کودکان بیش­فعال انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع شبه­آزمایشی با مراحل پیش­آزمون-پس­آزمون بود. برای این منظور پژوهش تعداد 28 نفر از دانش­آموزان دارای اختلال بیش­فعالی مراجعه‌کننده به یک مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره  به همراه پدران و مادرانشان با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، به عنوان نمونۀ اصلی پژوهش انتخاب شدند و سپس در دو گروه مساوی چهارده ‌نفری قرار گرفتند. گروه آزمایشی در برنامۀ خانواده درمانی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله­ای دریافت نکردند. روش کار: ابزارهای پژوهش، پرسشنامه مهارت­های اجتماعی نوجوانان ایندربیتزن و فوستر(1992) و پرسشنامه کانرز والدین(1999) بودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که مداخلات خانواده­محور منجر به افزایش مهارت­های اجتماعی و کاهش نشانه­های بالینی کودکان دارای اختلال بیش فعالی می­شود. نتیجه گیری: بنابراین می­توان نتیجه گرفت که مداخله پژوهش حاضر برای افزایش مهارت اجتماعی و کاهش نشانه­های بالینی کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه و بیش­فعالی مفید است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مداخلات خانواده محور، اختلال بیش فعالی، مهارت‌های اجتماعی

عنوان انگلیسی Effects of Family-Based Interventions on Clinical Symptoms and Social Skills of Hyperactive Children
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: The purpose of this study was to determine the effect of family-based interventions on clinical symptoms and social skills of hyperactive children. Material and Methods: This was a quasi-experimental study with pre- and post-test. A total of 28 school students with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) referring to a Psychiatric and Rehabilitation Counseling Center along with their parents were selected using the available sampling method as the main sample of the study. They were then divided into two equal groups ─ an experimental group receiving intervention (family therapy) and a control group receiving no intervention. The research tools were the Inderbitzen and Foster Adolescents Social Skills Questionnaire (CWS, 1992) and the Conners Parent Questionnaire (1999). Multivariate analysis of covariance was used to analyze the data. Results: Analysis of the data showed that family-based interventions can lead to increases in social skills and decrease clinical symptoms in children with ADHD. Conclusion: It is concluded that family-based intervention can result in enhancing social skills and reducing clinical symptoms in children with attention deficit hyperactivity disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله لیلا افضلی | Leila Afzali


سوگند قاسم زاده | Sogand Ghasemzadeh


مریم هاشمی بخشی | Maryam Hashemi Bakhshi



نشانی اینترنتی http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-111-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/59/article-59-2137825.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بهداشت عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات