این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه کارآفرینی، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۳۴۱-۳۶۰

عنوان فارسی طراحی الگوی زیست بوم کارآفرینی درکسب و کارهای روستایی تعاون محور
چکیده فارسی مقاله کشورهای در حال ‌توسعه تعاونی­ها توانسته­اند در قالب­های کوچک‌مقیاس، بخش قابل‌ملاحظه‌ای از نیروی انسانی را به‌کار گرفته و سهم­شان را در تولید ناخالص ملی و حتی همبستگی و وحدت اجتماعی افزایش دهند. برهمین اساس، این پژوهش با هدف طراحی الگوی زیست­بوم کارآفرینی در کسب‌وکارهای روستاییِ تعاون­محور انجام شده است. پژوهش حاضر، کاربردی و از منظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی-پیمایشی است. برای نیل به هدف پژوهش، از رویکرد تحلیل سلسله­مراتبی فازی استفاده شد. نخست به‌منظور شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های زیست­بوم کارآفرینی در کسب‌وکارهای روستاییِ تعاون­محور، به مطالعه عمیق منابع نظری پرداخته شد. جامعه تحقیق 25نفر از متخصصان کلیدی در زمینه کارآفرینی روستایی بودند که برای ارجحیت­بندی و سنجش اهمیت نسبی معیارها و زیرمعیارها از آن‌ها استفاده شد. یافته­های تحلیل سلسله­مراتبی فازی این نتایج را نشان داد: بُعد سیاسی (حمایت صریح از کارآفرینی تعاون­محور در اسناد بالادستی کشور)، فرهنگی-اجتماعی (کاهش ریسک مالی در سرمایه­گذاران محلی)، تأمین مالی (تأمین مالی ارزان‌قیمت کسب­وکارهای روستاییِ تعاون­محور)، بُعد حمایتی (بهبود همه­جانبۀ زیرساخت­ها (ارتباطی، مالی و....)) و بازار (ایجاد شبکه‌های ارتباطی در بین کارآفرینان ایرانی و بین­المللی)، از اهمیت بیشتری در یک اکوسیستم کارآفرینی در کسب‌وکارهای روستاییِ تعاون­محور برخوردارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Configurating Dimensions of cooperative-oriented entrepreneurship ecosystem within small rural enterprises
چکیده انگلیسی مقاله Today, the economies of developed countries are based on the small and medium enterprises. An important condition for sustained success in the current economy is the expansion of small enterprises. They play an important role in consolidating incomes, economic growth and community employment. In this regard, the present study was conducted to design the model of the cooperative-oriented entrepreneurship ecosystem in rural home-based entreprises. The present study is an applied and descriptive-survey research. In this study, fuzzy analytic hierarchy process (FAHP) was used. In-depth study of theoretical sources was conducted to identify the dimensions of entrepreneurial ecosystem in cooperative rural businesses. The research population was 25 experts in the field of rural entrepreneurship who participated for prioritizing and measuring relative importance of themes and sub-themes. 30 sub-themes were extracted, which were placed in six main themes. The Holsty formula was used to confirm the reliability, which was 0.088. The findings showed that the political dimension (explicit support of cooperative-oriented entrepreneurship in the country), socio-cultural (building self-confidence in local investors), financing (financial support and facility support from cooperative-oriented entreprises) and the market (creating entrepreneurship networks and international cooperation) were of greater importance in a cooperative-oriented entreprises ecosystem in home-based entreprises.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله غلامحسین حسینی نیا |
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران

وحید علی ابادی |
دانشگاه بوعلی سینا

پوریا عطائی |
گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس


نشانی اینترنتی https://jed.ut.ac.ir/article_74196_1162f26e0913f209dcc9eb5f61134e3c.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/736/article-736-2138614.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات