این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
توسعه کارآفرینی
، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۳۸۱-۴۰۰
عنوان فارسی
چرایی پای بندی بعضی کارافرینان به اخلاق کسب و کار -گزارش پژوهشی مبتنی بر نظریه داده بنیاد کلاسیک (گلیزری)
چکیده فارسی مقاله
امروزه افکار عمومی و محققان کشورمان، تخطیِ برخی از فعالان کسبوکار از اصول اخلاقی را واقعیتی انکارناپذیر میدانند. درعینحال، میتوان کارآفرینان موفقی را در صنعت غذا یافت که پایبندی آنان به اخلاق کسبوکار، زبانزد خبرگان کسبوکار است. نظر به ضرورت درک عمیق از ساختار تجربه زیسته این افراد، پژوهش کاربردی و کیفی حاضر با راهبرد نظریه دادهبنیاد تلاش دارد به دلایل التزام آنان به اخلاق کسبوکار وقوف یابد. مؤلفان تلاش کردند تجربیات اخلاقی کسبوکاری مشارکتکنندگان را طی مصاحبههای عمیق بررسی و دلایل پایبندی آنان به اخلاق کسبوکار را احصاء کنند. جامعه پژوهشی منتخب، "کارآفرینان موفق صنایع غذایی" ایرانی بودند که واجد ویژگیهای شهرت به اخلاقمداری در کسبوکار، مالکیت کسبوکار تثبیت شده و داشتن برند و نوآوری مکرر در محصول بودند. نمونههای نهایی نیز به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و دادههای میدانی طی ده مصاحبه واقعمحور جمعآوری شد. تحلیل دادهها، با پیروی از نظریه دادهبنیاد کلاسیک انجام شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که کارآفرینان مذکور تلقی دو گانهای از اخلاق کسبوکار دارند. دغدغه آنان در کسبوکار، کسب فایده (سود و برکت) است که از طریق موازنه منافع کارآفرین و ذینفعان برطرف میشود. دلیل پایبندیشان نیز فایدهمندی اخلاق است؛ یعنی التزام به اخلاق کسبوکار معطوف به فواید مادی و معنوی است که از اخلاق نصیبشان میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Why some entrepreneurs commit to business ethics, report of a Glaserian grounded theory research
چکیده انگلیسی مقاله
Today public opinion and researchers in Iran believe violation of ethical principles is undeniable reality and public concern. However, there are successful entrepreneurs in food industry which their commitment to business ethics is rare. Due to need to deep understanding of alive experience of successful entrepreneurs and they flourish in business ethical actions, this applied qualitative research tries to explore subjects’ understanding of business ethics essence and their reasons to commitment to it, by classic grounded theory. Authors tried to explain their business ethical experiences on through deep interviews and find reasons to commitment. Research population is Iranian food industry successful entrepreneurs which identified by criterion like owners ownership of established firms, repeated innovation, ownership of brand; final selection has been down by purposeful sampling. Data has been gathered through ten event based interviews. Data analysis has been done through two real and theoretical coding by using classic grounded theory. Findings are that subjects have different understanding from business ethics. Their main concern is acquire benefit (interest and BREKAT) through guaranteed way and it is fulfilled by balancing self-interests and stakeholders interests in business weightier. However, stakeholders are different in their views. The reason for their commitment to business ethics is benefit which is functionalistic. Though, benefit for some of them is economic interest and business development, for others it is economic interest and BAREKAT which is result of satisfaction of latent stakeholder of business.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهرداد آقامحمدی |
دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
قنبر محمدی الیاسی |
دانشگاه تهران، استادیار
نشانی اینترنتی
https://jed.ut.ac.ir/article_74197_d6f255e60566c62b40e9064d6900c938.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/736/article-736-2138616.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات