این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات حقوق خصوصی، جلد ۴۶، شماره ۱، صفحات ۱۱۷-۱۳۷

عنوان فارسی بررسی حمایت حقوقی از ایده (مطالعۀ تطبیقی در نظام‌های حقوقی ایرن و فرانسه)
چکیده فارسی مقاله ایده نقطۀ آغازین خلق آثار فکری، و توسعه و پیشرفت علم و فناوری و هنر است. در بسیاری از موارد، پیدایش ایده مستلزم مطالعه و تحمل رنج‌های زیادی است. بنابراین مسئله این است که آیا از نظر حقوقی ایده قابلیت حمایت دارد؟ جستار حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و بهره‌گیری از مطالعات تطبیقی در نظام‌های حقوقی ایران و فرانسه، ضمن بررسی این پرسش در عرصه‌های مختلف حقوقی، به این نتیجه دست یافته است که در هر دو نظام حقوقی، ایدۀ صرف به دلیل نبود شکل خارجی به‌عنوان اثر ادبی- هنری، طرح صنعتی، علامت تجاری، نشانۀ جغرافیایی و نیز نرم‌افزار رایانه‌ای،‌ قابل حمایت نیست. لیکن ایدۀ مربوط به نام تجاری و نیز ایده‌ای که دارای کاربرد صنعتی باشد، می‌تواند با احراز شرایط قانونی، از حمایت قانونی ویژۀ نام تجاری یا اختراع برخوردار شود. همچنین در صورت وجود شرایط، تعرض به ایده مسئولیت مدنی متجاوز را به‌دنبال دارد. در حقوق فرانسه حمایت از ایده از راه دعوی رقابت مکارانه امکان‌پذیر است و نیز ایده‌ای که جزئی از محتوای پایگاه ‌داده را تشکیل دهد، مشمول حمایت‌های قانونی خاص است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ایده، رقابت مکارانه، مالکیت فکری، مسئولیت مدنی،

عنوان انگلیسی EXAMINING THE LEGAL PROTECTION OF IDEA (COMPARATIVE STUDY ON THE LEGAL SYSTEMS OF IRAN AND FRANCE)
چکیده انگلیسی مقاله Idea is the starting point for the creation of intellectual works and the development of science and technology and art. In many cases, the birth of Idea requires a lot of study and suffering. So the question is whether the Idea has capability of legal support? The present article with descriptive and analytic method and by using comparative studies in the legal systems of France and Iran, With investigating these questions in different legal areas, has concluded that in both the legal systems, the mere Idea due to the lack of external form as literary and artistic works, industrial designs, trademarks, geographical indications, as well as computer software is not supportable. But the Idea of the brand and also an idea that has industrial applications can, if there are the legal requirements, benefit from legal protection for brand or invention. Also, if there are circumstances, it will have civil responsibilities for the aggressor of the idea. In French law it is possible to protect the idea by insidious competition claim and an idea that formed part of the contents of the database, is subject to special legal protections.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعید محسنی |
دانشیار گروه حقوق دانشکدۀ علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

سید محمد مهدی قبولی درافشان | seyed mohammad mehdi qabuli dorafshan
دانشیار گروه حقوق دانشکدۀ علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://jlq.ut.ac.ir/article_57527_55ada34d44b58188ca91048340e4f9a8.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1148/article-1148-214849.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات