این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات حقوق خصوصی، جلد ۴۴، شماره ۴، صفحات ۴۷۷-۴۹۴

عنوان فارسی مروری بر اسناد بین‌المللی نظام عام تحدید کلی مسئولیت در حقوق دریایی
چکیده فارسی مقاله   مفهوم تحدید مسئولیت مالک کشتی در قرن یازدهم میلادی شناسایی شد و تا قرن نوزدهم در حقوق داخلی کشورها توسعه یافت. در قرن نوزدهم، با توجه به اهمیت حمل‌ونقل دریایی برای توسعۀ تجارت بین‌المللی و تعارض قوانین در حمل‌ونقل دریایی بین‌المللی، نیاز به یکسان‌سازی مقررات مربوط به حمل‌ونقل دریایی بین‌المللی، به‌ویژه قواعد مربوط به تحدید مسئولیت احساس می‌شد. اولین گام در جهت یکسان‌سازی قواعد بین‌المللی تحدید مسئولیت با تصویب کنوانسیون 1924 برداشته شد، اما این کنوانسیون با اقبال چندانی رو‌به‌رو نشد. برخلاف کنوانسیون 1924، جامعۀ کشتی‌رانی از کنوانسیون‌های 1957 و 1976 در خصوص تحدید مسئولیت مالکان کشتی، استقبال گسترده‌ای کرد. جمهوری اسلامی ایران در تیر 1393 به کنوانسیون 1976 ملحق شده است؛ درحالی که مقررات قانون دریایی در باب تحدید مسئولیت همچنان ملهم از کنوانسیون 1957 است. در این مقاله پس از بررسی روش‌ها و نظام‌های تحدید مسئولیت، سعی خواهد شد تا ضمن معرفی اسناد یادشده، مقررات کنوانسیون‌های مربوط به نظام عام تحدید مسئولیت در حقوق دریایی (شامل کنوانسیون‌های مصوب 1924، 1957 و 1976)، سیر تحول آن‌ها و همچنین وضع حقوق ایران در این زمینه به اجمال بررسی شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A REVIEW OF INTERNATIONAL CONVENTIONS ABOUT THE GLOBAL LIMITATION OF LIABILITY IN MARITIME LAW
چکیده انگلیسی مقاله The concept of limitation of liability has been recognized in the 11th century and developed in national legislations until 19th century. Considering the importance of maritime transport as the backbone of international trade and great potential for conflict of laws in maritime transport, the need for harmonizing international maritime law, particularly the law on limitation of liability, became visible in the 19th century. The first step towards international unification of the rules on limitation of liability for maritime claims has been taken by adopting 1924 Conventions, but it received little support from the international community. Unlike the 1924 Convention, the 1957 and 1976 Conventions on limitation of liability for maritime received wide international acceptance. Iran has ratified the 1976 convention on 2014 but at the same time the maritime code has preserved the rules of the 1957 convention, yet. In this paper, after exploring the different systems of limitation of liability, we attempt to review the provisions of international conventions on global limitation of liability in maritime law and (including, 1924, 1957 and 1976 conventions) and discuss the status of Iranian law in this regard will be discussed, too.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محسن ایزانلو |
استادیار گروه حقوق خصوصی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

رامین درگاهی |
دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق تجاری اقتصادی بین المللی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jlq.ut.ac.ir/article_53335_edb053808aa74f5cbcd95a1710056ab4.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1148/article-1148-214890.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات