این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مطالعات حقوق خصوصی
، جلد ۴۴، شماره ۱، صفحات ۱۰۵-۱۲۴
عنوان فارسی
حق فسخ و انفساخ قراردادهای پیمانکاری دولتی (تحلیل موردی مقررات شرایط عمومی پیمان)
چکیده فارسی مقاله
حق فسخ قراردادهای پیمانکاری دولتی به دو علت، تخلفات پیمانکار و تدارک مقتضیات منافع عمومی، در شرایط عمومی پیمان تعبیه شده است. در خصوص تخلفات پیمانکار، موجبات آن بهصراحت در مادۀ 46 شرایط عمومی پیمان درج گردیده است. اما در خصوص موضوع دوم، مادۀ 48 مقررۀ یادشده، حق فسخ گستردهای به مقامهای اداری میدهد. تفکیکهای صورتپذیرفته میان موجبات اختتام قراردادهای اداری، منطبق با استانداردهای حقوق خصوصی نیست. البته استقلال حقوق قراردادهای اداری مانع از رعایت استانداردهای تفکیک میان مفاهیم حقوقی نخواهد بود. حفظ تعادل و توازن مالی قرارداد، لازمۀ تنظیم منطقی حق فسخ و انفساخ محسوب میشود و پیشبینی اختیارات نامحدود برای کارفرمای دولتی نهتنها به فساد اداری میانجامد، بلکه تعادل قرارداد را برهم زده، مانع مشارکت بخش غیردولتی در انجام امور عمومی میگردد که این موضوع برخلاف منافع عمومی است. بهنظر میرسد مقررات حق فسخ قراردادهای پیمانکاری دولتی در ایران بدون رعایت برخی اصول حقوق عمومی مانند قطعیت و پیشبینیپذیری اعمال حقوقی تنظیم شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تخلفات پیمانکار، تعادل و توازن قرارداد، فساد، منفعت عمومی،
عنوان انگلیسی
The right to terminate and dissolution of governmental contracts (The analyze of Provisions of general conditions of contract)
چکیده انگلیسی مقاله
The Right to terminate and dissolution of administrative contracts is used because of two reasons: misconducts of contractors and maintaining the requisite of public interests. In the first, the causes of it have been noted explicitly in the article of 46 of The General Terms of Contracts. But about the second, it is necessary to note that the article of 48 of The General Terms of Contracts giving much powers to the public authorities. The separations which have been drawn among the causes of termination of administrative contracts are not compatible with the standards of it in private law. Independence of administrative contracts law is not obstacle against observing the standards of separation among legal conception. Preserving financial balance in administrative contracts is requisite for logical regulating The Right to terminate and dissolution of these contracts. Giving much and unlimited powers to governmental employer not only leads to occurring administrative corruption, but also disturbs the balance of these contracts and prevents the presence and take parting of nongovernmental section in doing public affairs, that would be incompatible with the public interests requirements. It is necessary to note that the elements of principle of the Rule of Law, which are legal certainty and predictability, have not been observed in regulating the provisions of the Right to terminate and dissolution of administrative contracts in Iran.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد ویژه |
استادیار گروه حقوق عمومی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامۀ طباطبایی ره
محمدقاسم تنگستانی |
کارشناس ارشد حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
نشانی اینترنتی
http://jlq.ut.ac.ir/article_50822_03b320709f380f811ace6623e8330054.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1148/article-1148-214926.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات